tisdag 17 oktober 2017

Veckans topplista - Svenska samtida romaner



Hos Johanna den här veckan är det svenska samtida romaner som gäller! Jag tar helt enkelt och bara tolkar det rätt av som böcker som utspelar sig i nutid som har svenska som originalspråk.


Tyckte mycket om Skymningslandet när jag läste den! Hermanson har ett väldigt bra språk. 


Jag älskar alla Backmans böcker, men det här är fortfarande min favorit.


En bok som gav mig ett av mina absoluta favoritcitat.


En väldigt charmig och lättläst historia.


Väldigt bra berättelse om en komplicerad relation mellan mor och dotter.

34 kommentarer:

  1. Jag tyckte också väldigt mycket om Skymningslandet. Håller med om språket. Borde läsa mer av den författaren.
    Märkligt nog har jag ännu inte läst Min mormor hälsar och säger förlåt. Borde åtgärdas snarast. :) Men som vanligt är det så många böcker som jag vill läsa omedelbart så det kommer säkert att dröja ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Himmelsdalen också av Hermanson, den var också bra! Sedan har jag Musselstranden oläst här hemma, har hört mycket bra om den :). Åh Mormor hälsar och säger förlåt är så fin! Hoppas du kommer tycka om den när du väl tar tag i den :)

      Radera
  2. Härifrån till verkligheten har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  3. Vilka roliga tips! Den där geten var lite oväntad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja den var en väldigt positiv överraskning när jag läste den! :)

      Radera
  4. Skymningslandet gillade jag. de andra känner jag inte till. Livsregler för en medelstor get är en kul titel. Härifrån till verkligheten är en fyndig titel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livsregler för en medelstor get tackade jag ja till att läsa mycket på grund av att titeln gjorde mig så nyfiken! :)

      Radera
  5. Måste verkligen ta och läsa mer av Backman! Har bara läst Ove och Saker min son behöver veta om världen :)

    SvaraRadera
  6. Jag har läst två av böckerna Marie Hermanssons och Eva Rydingers

    SvaraRadera
  7. Jag har ju många gånger tänkt att jag borde läsa mer av Mermanson, men än har det inte blivit så.

    SvaraRadera
  8. Livsregler för en medelstor get? Det var ju en kul titel!

    SvaraRadera
  9. Mormor och Skymningslandet har jag läst. Livsregker för en medelstor get måste kollas upp ;)

    SvaraRadera
  10. Älskar också Backmans böcker.

    SvaraRadera
  11. Mormor hälsar... har jag inte läst men vet att pappa har den hemma. Borde kanske låna snart :)

    SvaraRadera
  12. Livsregler för en medelstor get är precis en sådan titel som får mig att skriva upp den på min vill-läsa-lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja visst är det en härlig titel :D

      Radera
  13. Mormor-boken är den enda av Backmans jag inte läst, fick lite för stor dos av Britt-Marie ... men mormor ska väl också bli läst.

    SvaraRadera
  14. Tack för tipsen! Det är bara Backman och Hermanson jag känner till sen tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittar något att läsa bland de andra :D

      Radera