tisdag 24 oktober 2017

Veckans topplista - Ovanliga platser

Ovanliga platser - de där böckerna som utspelar sig någonstans som vi inte läser om så ofta, så lyder veckans uppgift inne hos Johanna. Det här ska bli riktigt spännande att hoppa runt bland alla svar och se vilka platser som dyker upp!


För mig är det i alla fall väldigt ovanligt att läsa om Bombay så här platsar Shantaram in för mig. Tegelsten men otroligt bra! Har andra delen väntades i hyllan.


Sen tycker jag att mina hemtrakter, Kiruna och byarna runtomkring, inte är så jättevanliga i böcker så jag tar med Åsa Larssons böcker om Rebecka Martinsson här också. 


Den här boken utspelar sig på ön Guernsey i Engelska kanalen, inte ett område jag har stött på i många böcker! Den är förövrigt jättebra. 


Underbar berättelse som utspelar sig i 1990-talets Nigeria. Om fyra bröder, en hemsk spådom och misstro. 


Jag avslutar med en faktabok! Om just ovanliga platser. En otroligt härlig bok att nörda ner sig i.

35 kommentarer:

  1. De två sista har jag inte läst men blir nyfiken på Atlas över ovanliga platser.

    SvaraRadera
  2. Guernsey hade jag också med på listan :) Tänkte inte ens på Åsa Larssons böcker, men du har rätt i att det inte är så många böcker som utspelar sig i de övre delarna av Sverige :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag blir alltid extra glad när jag hittar någon som utspelar sig norrut :)

      Radera
  3. Åsa Larsson är bra men inte läst denna, Atlas över ovanliga platser är helt underbar! ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar Atlas över ovanliga platser!

      Radera
  4. Kul tips.
    Potatisskal-boken började jag för övrigt att lyssna på via Storytel, men det gick inte alls. Jag snurrade totalt till det med alla brev. Antar att det är en bok som måste läsas. Inte lyssnas till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att den är lite svår att lyssna på!

      Radera
  5. Älskar alla böcker som utspelar sig här uppe i norr :) Och varje gång man läser orter som Kiruna Pite Lule så hoppar man lite av glädje!

    SvaraRadera
  6. Potatisskalsboken är originell. Åsa Larsson är bra, jag är osäker på om jag läst just denna - fast jag tror att jag läst alla hennes så det har jag nog ...

    SvaraRadera
  7. har läst alla utom den sista som verkar jättespännande

    SvaraRadera
  8. Nej det verkar inte finnas många böcker som utspelar sig i Kiruna och däromkring. Jag som bor på västkusten önskar mer böcker där uppifrån!

    SvaraRadera
  9. Har läst de två översta och jag håller med, ingen av dem utspelar sig i en "vanlig" miljö. Blir lite nyfiken på den där atlasen.

    SvaraRadera
  10. Shantarm hamnar nog även på min lista, magisk bok. Spännande med en bok som utspelar sig i Kiruna! Känns som att mycket svenskt är utspelar sig i Stockholm eller typ.. på Gotland?

    SvaraRadera
  11. Tack för tips! Den sista var ju klockren 👌😃

    SvaraRadera
  12. Bra boktips!! :D Den sista har jag också, klockren! ;)Jag kan tipsa om "Stum Rädsla" av Nevada Barr (om du inte redan har läst den) som utspelar sig i en nationalpark i Colorado, där tre unga flickor försvinner och en kvinnlig ranger försöker hitta dem. Den var jättebra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Har funderat på hennes böcker :D

      Radera
  13. Shantaram har jag läst den var riktigt bra.

    SvaraRadera
  14. Boken om Guernsey har jag läst - den gillade jag.

    SvaraRadera
  15. Fiskarmännen kom med även i min topplista. Shantaram har jag stående bland mina olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också läst Fiskarmännen :)

      Radera
  16. Atlas över ovanliga platser måste jag bara läsa! Den är ju som gjord för den här utmaningen dessutom!

    SvaraRadera
  17. Ingen jag har läst faktiskt men alltid roligt med lite boktips!

    SvaraRadera
  18. Åh den sista boken verkar intressant, tycker även att den näst sista gör det också :)

    SvaraRadera