fredag 13 oktober 2017

Smugglaren av Jan-Erik Fjell


Originaltitel: Skyggerom
Sidor: 446 (Inbunden)
Serie: Anton Brekke (del 2)
Recensionsexemplar: Från HarperCollins Nordic, tusen tack! 
"Det är snart jul och den småkriminelle Bernandas från Litauen kör in i Norge med en förseglad last, på uppdrag av den ryske gangsterbossen Doskino. Men kontakten som ska ta emot lasten dyker aldrig upp där de stämt träff, vid en avlägsen stuga utanför Fredrikstad. 
När Bernandas inser vad det är för last han smugglat över gränsen grips han av panik. Dagen efter hittas den äldre läraren Viggo Holm brutalt knivmördad i sitt hem i Sarpsborg, och det visar sig att han var Bernardas kontakt. 
En motvillig Anton Brekke får fallet, och medan han börjar följa spåren kämpar Bernardas desperat för att ta sig ur fällan han fastnat i - strandad i ett främmande land med polisen på ena sidan och sin uppdragsgivare på den andra."
Jag var ganska skeptisk till den här. En polis som verkar spela poker lite för mycket, en rysk gangsterboss, smuggling? Nja, jag trodde inte alls vi skulle överens, boken och jag.

Så började jag läsa, och märkte att det gick väldigt smidigt. Jag var kanske inte överväldigad men det var spännande och gick snabbt att ta sig framåt i berättelsen. Något jag var rädd för var att Brekkes pokerspelande skulle ta jättestor plats, att han skulle vara en sådan polis som missköter sitt jobb för spelande och bara vara odräglig. Det var en positiv överraskning när det inte alls var så. Han kanske är lite odräglig ibland för andra saker men annars tycker jag faktiskt ganska bra om honom.

Och sen då, när det hela närmar sig slutet drar författaren till med något jag inte alls var beredd på och helt plötsligt var det jättespännande och känslosamt!

En väldigt glatt överraskad läsare har ni här!

9 kommentarer:

  1. Där fångade du mitt intresse! Stort tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Men vad härligt att få bli överraskad sådär :)

    SvaraRadera
  3. Jag var också väldigt skeptiskt men blev positivt överraskad kanske för att pokern och de personliga problemen inte tar över handlingen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns tillräckligt med såna böcker :p

      Radera
  4. Roligt när man kan överraskas även om man är skeptisk först! :D

    SvaraRadera