torsdag 26 oktober 2017

Six Stories av Matt Wesolowski


Originaltitel: Six Stories
Sidor: 225 (Pocket) 
"1997. Scarclaw Fell. The body of teenager Tom Jeffries is found at an outward bound centre. Verdict? Misadventure. But not everyone is convinced. And the truth of what happened in the beautiful but eerie fell is locked in the memories of the tight-knit group of friends who embarked on that fateful trip, and the flimsy testimony of those living nearby. 
2017. Enter elusive investigative journalist Scott King, whose podcast examinations of complicated cases have rivalled the success of Serial, with his concealed identity making him a cult internet figure.In a series of six interviews, King attempts to work out how the dynamics of a group of idle teenagers conspired with the sinister legends surrounding the fell to result in Jeffries' mysterious death. And who's to blame... 
As every interview unveils a new revelation, you'll be forced to work out for yourself how Tom Jeffries died, and who is telling the truth."
Åh vad glad jag är att jag fick låna den här boken av en kollega! Den var så jäkla bra. Själva upplägget är annorlunda mot något jag läst innan. Boken är upplagd som att det är en true crime-podcast där Scott King tar kontakt med och intervjuar personer som var med natten då Tom Jeffries försvann. För mig som sträcklyssnat på bland annat podcasten Serial var det här en fullträff.

Det är spännande, fascinerande och hade jag inte behövt sova hade jag läst ut boken i en sittning. Jag tycker författaren har lyckats väldigt bra med att få ner historien så det verkligen känns som att det är muntliga intervjuer, det känns trovärdigt fast det är i skrift. Jag kan nästan höra deras röster (det låter ju friskt...) i tankarna medan jag läser. Det finns saker som får mig att bli arg, ledsen och förvånad. En gång får jag en snilleblixt och tror mig ha listat ut något viktigt, men det gör inte historien mindre intressant för det, istället sitter jag på nålar för att se om jag faktiskt har rätt eller inte.

Jag kan verkligen rekommendera den om man vill ha något annorlunda och spännande! Efteråt var jag tvungen att söka runt lite och det verkar som att författaren kommer ut med en till bok med samma upplägg, med Scott King som huvudperson, nästa år. Hydra, den kommer jag absolut att läsa!

3 kommentarer: