fredag 27 oktober 2017

Grace av Anthony Doerr


Originaltitel: About Grace
Sidor: 467 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bookmark förlag, tusen tack! 
"Meteorologen David Winkler drömmer sanndrömmar. En natt ser han hur han kommer att möta kvinnan i sitt liv och kort därefter slår det in. Men lyckan är kort. Efter att dottern Grace föds får David en föraning om att han bär skuld till att hon drunknar i en översvämning.
När ett ihållande regn hotar deras hem flyr han landet i förhoppningen att rädda dottern.
Först tjugofem år senare vågar han sig tillbaka. Men utan ett enda livstecken från frun eller dottern vet han inte om han kommer att finna någon av dem i livet. "
Jag tyckte väldigt mycket om författarens förra bok, Ljuset vi inte ser, men jag tror faktiskt att Grace lyckas slå den. 

Doerr utmärker sig med sitt otroligt vackra språk. Det är på något vis skört hela tiden samtidigt som det rymmer alla tänkbara känslor.
Vilken förbannelse det måste vara för David, att ha de här drömmarna. Att vara rädd för att bli orsak till sin dotters död. Och boken visar verkligen hur långt rädsla kan driva en, till andra sidan jordklotet och många, många år bort. Självklart blir jag tokig på honom ibland, när han inte återvänder snabbare, när han inte åker hem för att själv se om Grace klarade sig eller inte. Samtidigt tycker jag synd om honom, som snabbt får etiketten galen på sig. Och många stunder känner han sig nog galen också.

Bäst tycker jag om när han kommit tillbaka till USA. Då hans försök att hitta både sin fru och dotter börjar på riktigt. Det är där boken verkligen fångar mig och jag hoppas så att det ska gå bra för honom.

En del av det vackra i den här berättelsen ligger i hur fascinerande vissa karaktärer i boken är av olika saker. David älskar snöflingor, hur de är uppbyggda. Han är också väldigt duktig på väder och kan berätta vad olika moln betyder. En karaktär han lär känna efter att han flytt blir jätteintresserad av insekter. Hon studerar dem noga och man får som läsare ta del av deras otroligt starka intressen. Det här tycker jag väldigt mycket om då jag älskar när man kan märka att någon brinner för något. Jag har då aldrig tidigare tyckt att det varit så här intressant att läsa om väder och insekter kan jag lova.

Nu är det bara att vänta på en tredje bok av Doerr! Fortsätter det så här så kan det bara bli ännu en fullpoängare.

10 kommentarer:

  1. Å, skäms på mig. Jag har fortfarande inte läst Ljuset vi inte ser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har du mycket bra framför dig! :)

      Radera
  2. Ja kan skriva samma som Villa Freja, har inte heller läst Ljuset vi inte ser.

    SvaraRadera
  3. Svar: Ja jag vill jätte gärna lyssna på poddar även på engelska, var hittar man dessa, vilka tipsar du om? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skaffat en app som heter Stitcher där jag lyssnar på de flesta av mina poddar :). Där finns Serial, Someone knows something och Already Gone som några exempel!

      Radera
  4. Ljuset vi inte ser är verkligen fantastisk. Verkar som om jag borde läsa den här också med andra ord

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den om du gör det! :)

      Radera