onsdag 11 oktober 2017

Flykten från Olympo av Lisa Hågensens


Originaltitel: Flykten från Olympo
Sidor: 293 (Häftad)
Serie: Purebred (del 1)
Ålder: Unga vuxna
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"De trodde att en värld utan raser och religion skulle bli en värld i fred. De trodde fel.
I den glömda staden Olympo ruvar farliga drömmar om flykt, hämnd och förbjuden kärlek. Femtonåriga Thorbi drömmer om att döda freaket Dora, hans systers mördare. När Dora blir tagen av mystiska män iscensätter hennes vän Laban flykten från Olympo för att rädda henne. Thorbi följer med på den farliga resan. Får han bara chansen tänker han hämnas sin syster.
Långt därifrån har en gammal rörelse krälat upp till ytan och gör sig redo för krig. Thorbi och hans vänner hamnar mitt i en fasansfull plan att erövra Europa. Armén de möter har två mål. Slaveri och förintelse."
Flykten från Olympo är första delen i en planerad trilogi. Den utspelar sig i en dystopisk framtid där man har försökt ta bort raser och religioner i ett försök att rädda mänskligheten, få oss att sluta döda varandra. I staden Olympo växer en grupp vänner upp, och de vill ut, bort från stadens väggar och se om det finns fler människor där ute. Det kan ju inte vara värre än i staden där några bestämmer allt, eller?

Det här är en snabbläst och spännande bok! Som dessutom tar upp väldigt aktuella ämnen. Den gamla rörelsen som krälat upp till ytan, det är en som är lätt att känna igen. Deras planer och agendor är precis som dem alltid varit och man får aldrig glömma vad som hände sist de blev för stora. Slaveri och förintelse, precis som det står på baksidan av boken.

Jag har lite svårt för Thorbi vissa gånger, när han är så förbannat envis angående sin hämnd. Jag som läsare lyssnar på de hintar en av hans vänner ger honom om att inget är som han tror, men han vägrar gå med på det. Det gör mig lite frustrerad men förutom det tycker jag ändå om att få följa honom och hans vänner på deras äventyr.

Trots att den utspelar sig i en framtida värld är det nästan som att få en liten historielektion samtidigt som man läser. En skrämmande sådan. Men det behövs och det är så bra att böcker kan ge det utan att behöva vara tunga fackböcker.

Jag ser med spänning fram emot att få ta reda på hur det går för Thorbi och de andra i de två kommande böcker!

2 kommentarer:

  1. Jag stör mig också bitvis på hur låst Thorbi är i att hämnas.

    SvaraRadera