onsdag 4 oktober 2017

Döden ingen ser av Anne-Marie Schjetlein


Originaltitel: Döden ingen ser
Sidor: 335 (Inbunden)
Serie: Böckerna om kirurgen Andreas Nylund (del 3)
Recensionsexemplar: Från Bokfabriken, tusen tack!
"Precis när du tror att allt kommer att ordna sig och livet är på din sida, det är då det händer.
En sjuksköterska hittas död på rälsen efter att ha sagt upp sig från sjukhuset. Många tvivlar på att Lotta skulle ha begått självmord. Hon verkade alltid så glad, älskade sitt jobb och var omtyckt av kollegorna. 
Sjukhuskorridorerna sjuder av rykten och snart är Lottas död inte det enda märkliga dödsfallet. Kirurgen Andreas Nylund känner sig alltmer otrygg och pressad i sin arbetssituation och med det ökar risken för att allvarliga vårdmisstag begås. 
När olyckan väl händer får den ödesdigra konsekvenser."
Det här är tredje boken jag läser av författaren och precis som de två första utspelar sig den här kring ett sjukhus. Första boken heter Döden kvittar det lika och andra Döden den bitterbleka.

Inte nog med att Schjetlein lyckats skriva ännu en bladvändare, hon lyfter samtidigt fram aktuella frågor om problem som finns inom vården. Sjukhusen är överbelastade, personalen underbemannade, stressade och kan inte alltid ge patienterna den hjälp de faktiskt vill. Misstag kan ske och i den här berättelsen får det hemska konsekvenser.

Jag är faktiskt lite förvånad över hur mycket jag fastnat för den här serien. Jag har nämligen aldrig brytt mig om tv-serier som utspelar sig i sjukhusmiljöer. Tvärtom har jag tyckt att de är tråkiga. Så pluspoäng till författaren som nu lyckats få mig helt fängslad av kirurgen Andreas liv både på och utanför sjukhuset. Men det ska jag säga, det finns stunder då jag verkligen stör mig på honom och hans tankar, när han verkar vara blind för hur bra han har det.
Själva spänningsdelarna är det däremot verkligen inget fel på! Speciellt i slutet sitter jag på nålar och undrar hur allt ska lösa sig. Har ni inte plockat upp den här serien kan jag verkligen rekommendera att ni gör det.

Det känns inte som att livet kommer lugna ner sig riktigt ännu för karaktärerna i boken, så jag hoppas det är en fortsättning planerad!

12 kommentarer:

  1. Låter bra. Jag har nämligen en av hennes böcker här hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Då har du något att se fram emot :)

      Radera
  2. Oj! Den låter spännande. Hoppas det kommer en fortsättning snart då :) Jag har inte läst något av författaren, men jag tycker att sjukhusmiljön låter intressant :)

    SvaraRadera
  3. Jag blir bara mer och mer nyfiken på den här serien så snart måste jag verkligen ta tag i den!

    SvaraRadera
  4. Tyckte denna var så otroligt bra! Trots att jag inte läst de två föregående delarna, men kommer att göra... för man fick inte riktig grepp om vem den skumma Petra var och vad hon gjort, det vill man ju förstås får klarhet i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste andra boken först, sen första och nu den här så jag har också läst i lite galen ordning :P

      Radera
  5. Denna serie har jag inte hört talas om innan, men du gör mig intresserad av att läsa den. Jobbar ju själv som sjuksköterska så den miljön är faktiskt intressant att läsa om ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag minns rätt så har författaren arbetat som sjuksköterska tidigare :). Kan tänka mig att det skulle vara extra kul för dig att läsa den då det är en miljö du känner igen dig i! :)

      Radera
  6. Jag har bara läst den första boken i serien, och den gillade jag. Kanske ska fortsätta med de andra två :)

    SvaraRadera