torsdag 5 oktober 2017

Den goda dottern av Karin Slaughter


Originaltitel: The Good Daughter
Sidor: 538 (Inbunden) 
Recensionsexemplar: Från HarperCollins Nordic, tusen tack! 
"Våldsdådet krossade Charlottes familj och hon förlorade sin mamma och syster. Tjugoåtta år har gått men minnena från den dagen smärtar fortfarande. Nu skakas småstadsidyllen på nytt, av en vettlös skolskjutning, och advokaten Charlotte hamnar i händelsernas centrum. Och när attentatet visar sig ha kopplingar till hennes förflutna väcks mardrömmen åter till liv."
Det här är andra gången jag stiftar bekantskap med Slaugther, första gången var med boken De vackraste. Och jag kan återigen konstatera att hon verkligen inte är rädd för grisiga detaljer. Jag brukar inte vara känslig men jag har skummat igenom vissa partier då vissa saker blev lite för ingående beskrivna. Det värker i mina ögonlock av en scen...

Förutom det vet hon också helt klart hur man skriver spännande böcker! Det tog mig inte ens ett dygn att ta mig igenom den här ganska rejäla boken. Systersonen tittade på mig som att jag vore knäpp när han hörde det...jag börjar bli van vid den blicken nu!

Här finns en härlig blandning av karaktärer. Vissa du kommer att avsky, några du kommer tycka synd om och några som är väldigt svåra att komma nära inpå men som jag fastnade för ändå. De är starka och godhjärtade trots att mycket hemskt har hänt. Slaugther lyckas dessutom hålla på mig helspänn fram till slutet med hur allt egentligen ligger till och sen ger hon mig ett svar som får mitt hjärta att värka!

Jag har definitivt fått mersmak och kommer ta mig an författarens andra böcker också. Hon har några andra ute på svenska redan och jag hoppas det kommer fler.

4 kommentarer:

  1. Den här lät spännande. Har "De Vackraste" i bokhyllan men inte läst den än. (Har förresten läst Psykopaten av Koontz nu och den var jättespännande!! Mina nerver var nästan tvungna att ta en paus ibland! ;) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. "De vackraste" är också bra! :) Det är hemska berättelser men väldigt spännande! Haha vad kul att höra! :D Jag minns också så väl hur mina nerver nöttes ner riktigt mycket av Psykopaten :p

      Radera
  2. Bra recension! Blev allt lite nyfiken på både författare och bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Hoppas du kommer tycka om hennes böcker om du testar att läsa något :)

      Radera