måndag 9 oktober 2017

Brother Odd av Dean Koontz


Originaltitel: Brother Odd
Sidor: 364 (Häftad)
Serie: Odd Thomas (del 3)
"By popular demand, the story of the life and times of Odd Thomas continues. To escape the haunting memories of his lost soul-mate Stormy Llewellyn, Odd has retreated to a monastry in the High Sierra. 
It's December. Icy winds and deep snow besiege the remote abbey, a contrast to the sunbleached desert town of Pico Mundo where Odd was born. A white dog named Boo befriends Odd. The King of Rock 'n' Roll has followed him there and silently serenades man and dog. But Elvis isn't the most spooky phenomenon in the place. 
Odd is one of four guests there. Another is John Heineman, world-famous physicist, who years earlier left the secular world because he found the nature of reality, as quantum mechanics reveals it, so very weird. But Heineman continues his physics experiments down in the catacombs of the facility. Added to this, those shadowy harbingers of extreme violence, bodachs, are prowling the halls. Only Odd can see them. Only he knows what their presence means. Odd has a knack for finding himself in the path of trouble no matter where he goes, even among the eccentric monks in their sanctuary where Odd is about to encounter an enemy that eclipses any he has yet known."
Gud vad jag tycker om Odd. Han är en av mina favoritkaraktärer alla gånger. Så vänlig, varm och samtidigt otroligt rolig på ett lite torrt sätt. Det är så man önskar han fanns på riktigt, fast efter att ha läst den här boken så ska man kanske vara försiktigt med vad man önskar...

Det är tredje boken om Odd och hans (motvilliga) äventyr. Han vill egentligen bara leva ett vanligt liv men har fått gåvan att kunna se de döda, men de kan inte prata så det är inte alltid så lätt att lista ut vilken hjälp de vill ha av honom. Förutom spöken kan han se varelser som han kallar "bodachs", på engelska då, jag kommer inte på vad det översattes till i de svenska böckerna men det är ganska lika. De dyker upp när en katastrof närmar sig, de dras till förödelse och det är Odds jobb att försöka hindra vad det än är som är på väg att hända.

Jag älskar den här serien, det är ett rent nöje att läsa. Mycket just för att Odd är en så härlig personlighet. Elivs är inte helt fel han heller, trots att han aldrig kan säga ett ord. Jag tror jag har några fortsättningar väntades i hyllan och längtar efter att kunna läsa dem!
"Some will accuse me of being judgmental. Thank you. And proud of it. You wreck a kid's life, I have no pity for you." - sid. 130
"That is the best of all things we can do for one another. Make the dark small." - sid. 275 

2 kommentarer:

  1. Jag började läsa första boken om Odd för några år sedan men kom av mig. Minns att jag gillade det dock, så jag kanske ska ta upp den igen. De låter ju så mysiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är jättemysiga att läsa trots att det händer hemska saker i dem! Allt tack vare hur fin karaktär Odd är :)

      Radera