fredag 1 september 2017

Nio dagar till Uksáhkká av Nicklas von Matérn


Originaltitel: Nio dagar till Uksáhkká
Sidor: 305 (Häftad)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Tre ungdomar; Tyra, Simone och Richard, börjar samla in pengar till ändamål som ligger dem varmt om hjärtat. Men sinom tid övergår deras goda intentioner till våld, rån och sedermera till mord och terrorism. Det visar sig att en i gruppen har en dold agenda.
Parallellt med den historien utspelar sig Sandras stillsamma liv, en småbarnsmamma och entomolog vid Naturhistoriska museet i Göteborg. Snart dras hon dock in i en härva som bara växer. En arbetskollega försvinner spårlöst och en flicka börja besöka henne på museet. Vem är flickan och varför är hon så inspirerad av Sandra?
Den tankspridde och konstintresserade poliskommissarien, Axel Harryson, sugs in i en historia där gärningsmännens motiv är mångskiftande och där kunskapen om samisk mytologi verkar få en alltmer betydande roll för att försöka lösa mordfallen. Och förhindra förövarnas sista plan."
Jag har tidigare läst en novellsamling av författaren, där stämningen var mörk och obehaglig på ett annat plan än det han tar sig an i sin nya berättelse. Här har han övergått till frågor som verkligen är aktuella och visar hur goda föresatser kan förvridas till något ondskefullt och hemskt i fel händer.

Det stora ämnet, som ligger bokens karaktärer varmt om hjärtat, är miljön. Tyra och Simone kämpar för att vi ska förstå hur vi behandlar vår planet och hur illa det kan gå. Richard säger sig kämpa för samma saker men har helt andra metoder för att få uppmärksamhet. Dessutom har Tyra samiska rötter så även hur samerna behandlats är något de vill lyfta fram.

Det finns hela tiden en spänning och ett driv framåt som gör att den går väldigt fort att läsa. Det märks för mig som läsare att det som tas upp är något som intresserar författaren och att han är insatt i det. Jag tycker det är väldigt smart att sätta in sådana aktuella ämnen i en spänningsroman för att folk ska läsa om det. Det kan nå ut till folk som annars kanske inte har så stor koll (till exempel mig själv). Jag har lärt mig en hel del under tiden kan jag säga!

Jag får känslan när jag läser att det finns väldigt mycket i samhället som författaren vill skriva om. I boken nämns panikångest, arbetsförmedlingens oförmåga att få ut folk i riktigt arbete, vuxenmobbning. Det blir en hel del som bara nämns hastigt fast jag kan svära på att det finns mycket mer att säga om det egentligen, och det gör att vissa grejer blir lite spretiga.

Men i stort tycker jag om det jag läser och jag ser fram emot att se vad han hittar på härnäst!

2 kommentarer: