onsdag 26 juli 2017

Florence Stephens förlorade värld av Ebervall & Samuelson


Originaltitel: Florence Stephens förlorade värld
Sidor: 340 (Inbunden)
"Huseby bruk var i början av 1900-talet Smålands mäktigaste egendom, masugnens eld dånade, skogen och jorden bar rikedom till familjen Stephens. Det var i denna ljusa tillvaro Florence växte upp.
Men livet igenom hade hon en stor svaghet - sin starka kärlek till kungahuset - och hon blev ett lätt offer när ögonstenen prins Carl och hans skrupelfria vän gjorde entré. Det tog inte många år förrän Florence var barskrapad och Huseby bruk stod på ruinens brant.
Husebysaken blev en av de skandaler som skakade Sverige på femtiotalet. Florence Stephens förtrollade värld sjönk sakta ner i mörkret. Hon förlorade sitt slott och sitt kungarike.
Detta är sannsagan om Florence Stephens märkliga liv."
Tidigare har författarna skrivit bland annat Bombmannens testamente som jag lyssnade på för några år sedan och tyckte väldigt bra om. De gjorde ett jättebra jobb med att ta verkliga händelser och skriva dem i skönlitterär form.

Även den här boken om Florence Stephens liv är otroligt bra. Det är intressant och fascinerande, och vissa gånger väldigt frustrerande. Jag tycker synd om henne som blir lurad om och om igen av samma personer, en av dem är någon hon älskar högt och litar på. Han bara utnyttjar hennes godhet utan att hennes tro på honom faller. Det är den frustrerande delen, att hon aldrig ser vad han håller på med. Hennes blinda tro på att han aldrig kan göra något fel.

Men frustration till trots, jag har verkligen svårt att slita mig under läsningen. Det blir extra intressant när det är verkliga händelser och personer. Det känns som att jag kommer riktigt nära Florence och jag vill henne så väl, jag vill att hon ska få ett lyckligt slut och öppna ögonen innan hennes älskade Huseby förfaller helt.

Jag rekommenderar den starkt! Nu är jag dels väldigt sugen på att läsa författarnas tidigare böcker, Mördaren i folkhemmet och Ers Majestäts olycklige Kurt, och dels sugen på att besöka Huseby bruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar