tisdag 9 maj 2017

Boken om vinterdöda ting av Peter Erik Du Rietz


Originaltitel: Boken om vinterdöda ting 
Sidor: 536 (Häftad) 
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Året är 1896. I Göteborg och resten av riket förtvivlar många i fattigdom och svält. Döden är allestädes närvarande och ingen saknar en namnlös trashank, hora eller våldsverkare som mördas eller spårlöst försvinner. Med denna misär runt knuten trivs Carl Cronhammer förträffligt. Han är en framgångsrik och stilfull affärsman men bär på en fruktansvärd hemlighet: han är inte längre fullt mänsklig. Inom honom bor ett uråldrigt och krävande rovdjur. 
Hans trygga tillvaro störs när en främling oväntat dyker upp i staden, någon som vet vilken sorts varelse han är och som är stark nog att förgöra honom. Det blir början på en resa där Carl riskerar att mista allt – samtidigt som ett namnlöst väsen viskande och lockande väntar vid vägens slut för att ta honom till sig för alltid."
Äntligen en bok jag gillade igen! Men det förvånar mig inte när det gäller just den här boken. Det är en fortsättning på Natten jag dog som jag tokälskade. Så när författaren undrade om jag var intresserad av att läsa den här blev det självklart ett ja!

Det är en historisk skräckroman, med monster som jag väl närmast kan likna vid vampyrer. Fast jag skulle nog säga att dessa vriker (som de heter) är snäppet läskigare än vanliga vampyrer. Förutom behovet av att dricka blod festar de även till exempel på inälvor och får dessutom olika förmågor vid sin förvandling.

Boken är tjock men den är så välskriven och spännande att jag aldrig ens reflekterar över sidantalet. Jag bara njuter under hela läsningen och skulle gärna fortsätta läsa om Carl Cronhammers liv. Det är ett rent nöje att få sjunka ner i världen Du Rietz skapat, hur mörk den än är.

11 kommentarer:

  1. Jag upplevde den som litet för lång, men gillade den :) Kanske inte fullt lika mycket som ettan, men jag vill gärna följa med på Carl Cronhammers fortsatta äventyr.

    SvaraRadera
  2. Ja, boken är lång men full av spänning och äventyr, som gör att i alla fall jag hade svårt att lägga den ifrån mig. :)
    Birgitta Björklund

    SvaraRadera
  3. Tyckte den var helt suverän. Det är bara att hoppas att det kommer en del till. För alla goda - ja i det här fallet onda - ting är tre, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Hur är settingen i den här boken? Gillade själv Göteborgsdelarna i Natten jag dog (man är väl lokalpatriot, och tycker om stadsfantasy om det nu är ett ord), är det liknande känsla i denna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker känslan är väldigt lik den i första boken :)

      Radera
  5. PÅ i Karlstad11 maj 2017 kl. 08:03

    Jag gillar språkdräkten skarpt. Fast det egentligen är en rasande ryslig historia, är det faktiskt riktigt roligt ibland. Som t.ex. när Cronhammer och en viss förtjusande/förskräcklig ung dam (ska inte avslöja namnet) är i en kupé där Cronhammer har vissa problem. Mycket underhållande. Som sagt, bra skrivet och helt igenom klart läsvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det finns verkligen humor i den också.

      Radera
  6. Låter intressant. Funkar det att gå direkt på "Boken om Vinterdöda ting" eller tycker du att jag bör läsa "Natten jag dog" först?

    SvaraRadera