torsdag 8 december 2016

Harry Potter and the Cursed Child


Originaltitel: Harry Potter and the Cursed Child
Sidor: 343 (Inbunden)
Serie: Harry Potter (del 8)
"It was always difficult being Harry Potter and it isn't much easier now that he is an overworked eomplyee of the Ministry of Magic, a husband, and a father of three school-aged children.
While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belong, his youngest son Albus must struggle with the weight of a familt legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places."
Den här boken är det väl knappast någon som missat under hösten? En åttonde berättelse om Harry Potter, det är självklart något som får mycket uppmärksamhet. Helt ärligt var jag inte ens säker på att jag skulle läsa den. Det kändes som att historien var färdig och faktiskt inte behövde något extra. Och det kan jag fortfarande tycka, de sju böckerna är alldeles tillräckliga i sig själva.

Men, jag måste erkänna att jag faktiskt tyckte om den här ändå. Det tog mig ett litet tag att vänja mig vid stilen, det är ju ett manuskript. När jag väl fick in det så gick det däremot snabbt att avsluta boken. Självklart är den inte lika bra som de andra böckerna, de är underbara. Men den är ändå bra tycker jag, det är ganska spännande och finns en härlig glimt av humor i vissa delar.

Väntar man sig en lika magisk historia som de tidigare böckerna så kommer man antagligen att bli besviken. Den är skriven på ett så annorlunda sätt och med ett annat fokus. Jag är glad att jag gick in i det hela utan några egentliga förväntningar, jag tror att det hjälpte mig att kunna njuta av läsningen.

12 kommentarer:

  1. Jag trodde inte heller att jag skulle gilla den, men jag älskade den :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade den! Jag tyckte att den var alldeles underbar om än inte perfekt. :) Älskade när Snape dök upp!! Läste den på engelska i somras men ska läsa den på svenska också, precis som de andra böckerna. Däremot börjar jag fundera på om den kommer att ställa till det för framtida omläsningar av de andra böckerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh omläsning. Det vill jag så gärna hinna med!

      Radera
  3. Jag visste inte heller om jag skulle läsa den men sen kunde jag inte låta bli. Jag hade inte så höga förväntningar men blev nöjd.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig. Jag är glad att jag läste den men den håller inte samma mått som de andra :-)

    SvaraRadera
  5. Jag vet heller inte om jag vill läsa den. Jag känner också att historian om Harry Potter egentligen är färdig. Men får se vad som händer i framtiden. Kanske jag ångrar mig. ;)

    SvaraRadera
  6. Den är ju inte fullt lika bra som den andra, men jag tyckte ändå den fångade lite av känslan. Den överträffade mina förväntningar, helt klart :)

    SvaraRadera