tisdag 24 februari 2015

Song Titel Book Tag


Jag såg den här taggen på youtube och tyckte den var lite rolig så den får hoppa med hit till bloggen! Tyvärr blir det ingen video den här gången, jag måste kidnappa tillbaka kameran från syrran snart.

Det är helt enkelt tio olika låtar som ska kopplas ihop med böcker med hjälp av förklaringen man får till varje låt. Jag taggar ingen speciell sedan utan kör på mitt vanliga, vill ni göra den så go for it! Och lämna gärna en kommentar så jag kan hoppa in och kolla era svar :).

Låtarna:

1 - Guns N' Roses - November Rain - Pick a book with a sad/tragic ending
Här blir det The Fault in Our Stars av John Green, den bara hoppade ut på mig från hyllan när jag letade en bok för den här frågan. Snyft.

2 - Queen - Another One Bites the Dust - Pick a book which a lot of killing in it
Kråkflickan av Eriksson & Axlander-Sundquist, det är en hel del personer som dör i den här boken. Eller ja, i hela trilogin för den delen.

3 - Britney Spears - Oops!... I did it again - Pick a book you read more than twice
Nu tror ni att jag tänker välja Isfolket igen! Men jag tar Narnia den här gången, den bokserien har jag läst 3 gånger nu tror jag.

4 - Pink Floyd - Wish You Were Here - Your currently most anticipated book 
Behandlingen av Mo Hayder helt klart! Ser väldigt mycket fram emot den.

5 - Florence + the Machine - No light, no light - Pick a book that was just so bad you'd like to lock it away in a dark corner and never look at it ever again
Jag försöker verkligen komma på någon annan bok att svara på de här frågorna om böcker jag inte tycker om, men så fort frågan dyker upp så är det bara Ett öga rött jag tänker på.

6 - Skylar Grey - Final Warning - Pick a book with a kick ass protagonist you'd not want to piss off
Långt innan jag började med bloggen läste jag en bok som heter Belladonna av Karen Moline, där den kvinnliga huvudkaraktären är någon jag verkligen inte vill bli ovän med. Hon är beräknande, kall och har all världens tålamod för att utkräva sin hämnd på de som gjort henne illa.

7 - My Chemical Romance - I'm not Okay - Pick a book that deals with a hard topic like loss or bullying 
Här får det bli en lite annorlunda bok. Den heter Nu måste jag sluta, och är en samling med självmordsbrev som författaren samlat ihop, de flesta är lite äldre om jag minns rätt. Det var några år sedan jag läste den. Med varje brev finns bakgrunden till vad som hänt.

8 - Linkin Park - Breaking the Habit - Pick a book you read which was outside of your usual comfort zone yet you still enjoyed reading
Expeditionen av Bea Uusma. Det är inte så ofta jag läser böcker som inte är skönlitterära. Men den här knockade mig totalt och fick mig att dela författarens besatthet under tiden jag läste.

9 - Troye Sivan - Happy little Pill - Pick a book that makes you happy
Windy, ledarhingsten av Elyne Mitchell. För att den är barndom och nostalgi för mig. Jag vet inte hur många gånger jag lånade de böckerna på Kirunas stadsbibliotek.

10 - Ladyhawk - Dusk Till Dawn - Pick a book you read in one night/sitting
Kråkflickan och Hungerelden går båda in här, det var helt omöjliga att sluta läsa.

4 kommentarer:

  1. Ska man skriva en bok som man tycker passa till dess (är det?) låttitlarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du väljer en bok som passar in till den beskrivning som står bakom låttitlarna :)

      Radera
  2. Vilken rolig tag! Jag tror jag tar och lånar den! :)

    SvaraRadera