torsdag 27 november 2014

Alvhilda: Uppvaknandet av Pernilla Lindgren


Sidor: 286 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Idus Förlag, tusen tack! 
"Allie är en rak och känslohämmad amerikanska. Att tro på något som det inte finns vetenskapligt belägg för är för henne korkat, något hon inte är sen att förklara för omgivningen. Hon har dessutom alltid sett sitt eget intellekt som oklanderligt. 
Men när hon reser till Sverige möter hon ett förflutet som trotsar hela hennes världsbild. Den ende som sitter på svaren är den mystiske mannen som hemsöker hennes drömmar och får henne att ifrågasätta sitt förstånd. Gränserna mellan dröm och verklighet suddas ut. Vad ska hon tro på - och vem är Alvhilda?"
Alvhilda bygger lite på svenska myter och fantasiväsen, något som jag aldrig läst en skönlitterär bok om tidigare. Inte som jag kan komma på i alla fall! Det gjorde mig extra nyfiken på den här.

Allie är ganska svår huvudperson, som i princip känslokall är det väldigt svårt att komma henne inpå livet och känna något för henne. Vilket jag skulle tro är lite av poängen, man behöver väl inte alltid älska huvudpersonen i en bok eller hur? Jag ska inte säga att jag inte gillar henne dock, hon är samtidigt väldigt intressant komplicerad, speciellt när det börjar hända saker inom henne som inte förstår.
Jag kan mycket väl tänka mig hur hemskt det vore att genomgå det hon gör och förvirringen som följer, men utifrån sett är det en ganska fascinerande process att "se".

Berättelsen har också vissa delar som faktiskt fick det att krypa längs ryggraden på mig, lite scener i en hotellkorridor med några målningar till exempel, utan att avslöja för mycket.

När Allie sedan ska ta reda på sin bakgrund mer, ute på den svenska landsbygden, så blir det som mest intressant tycker jag. Då man får gräva lite djupare i historien och vad som egentligen hänt som hon inte kommer ihåg.

Det som inte riktigt passade mig var väl att det blev lite mycket sex ibland, men jag förstår absolut varför det var med och varför det passade i historien. Det är bara en smaksak som inte träffade mig rätt helt enkelt.

Det här ska vara första delen i en trilogi, och det ska bli intressant att se vad de andra två delarna handlar om!

6 kommentarer:

  1. O____O Min kommentar publicerades inte förut! Till imorgon läser jag och pappa till sidan 132, postar gårdagens diskussion när som helst på bloggen nu (redigerar i texten lite). Sorry för sent svar, haft huvudvärk i över ett dygn nu, var inte lätt att tänka igår när jag och pappa skulle prata om boken x)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt intressant att följa era diskussioner! :)

      Radera
  2. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om omslaget. Både gillar och inte. Men boken blir säkerligen läst här också någon gång. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vara intressant att läsa dina åsikter om den! :)

      Radera
  3. Jag har nyligen läst ut denna och jag både gillade och inte gillade den, lite kluven är jag men jag kommer dock läsa bok två inom kort för att se vart historien tar vägen!

    SvaraRadera