onsdag 18 december 2013

Världens sista kväll och andra texter av C.S Lewis


Sidor: 293

"CS Lewis skrev en lång rad böcker i olika genrer - och dessutom ett stort antal essäer och andra kortare texter. Till Världens sista kväll har Peter Eriksson valt femton av dessa texter, många av dem har aldrig tidigare översatts till svenska. Här finns bland annat Härlighetens tyngd, Tankar från en redskapsbod, Människa eller hare? och När Gud inte svarar. 
Inga teman är för stora eller för små - Lewis skriver om förlåtelse, om att finna Gud i rymden, om obesvarad bön och om hur en stund i redskapsboden kan få evighetsproportioner. Lewis essäer innehåller mycket av det som hans läsare har lärt sig uppskatta: logiken i argumentationen, dråpligheten i den komiska satiren, den passionerade glöden, uppfinningsrikedomen i bildspråket - och hans hängivna vilja att nå fram till mottagaren."
Nu är den utläst! Det tog mig ett tag, för det är ingen bok man bara sveper i en enda sittning. Tusen tack till Libris förlag för recensionsexemplaret!

Så, det här var faktiskt en intressant bok att läsa. Även om jag inte delar Lewis kristna tro, vilket är det absolut största ämnet som han skriver om genom hela boken. Ur olika perspektiv i varje text men det är den röda tråden. Trots det var det intressant att läsa om det, det kan ju aldrig skada att försöka se saker från en annan vinkel än den man själv har eller hur?

Och ibland håller jag helt och hållet med honom. Som i min favorit av texterna, Det seende ögat, där Lewis skriver lite om hur man inte hittat Gud i rymden. I ett stycke kommer han in på funderingarna om hur det vore om vi hittade en annan livsform ute i rymden, på någon avlägsen planet. Han har inte direkt positiva förhoppningar om hur det skulle sluta:
"Vi är inte redo att besöka andra världar. Vår egen har vi fyllt med massmord, tortyr, syfilis, svält, miljökatastrofer och allt möjligt som är vedervärdigt för syn och hörsel. Är vi tvungna att smitta ner nya världar?" 
Det är nog mitt favoritstycke i hela boken för jag håller verkligen med honom i den tanken. Sorgligt men jag tror verkligen vi hade förstört den världen och dess invånare ganska snabbt.

En riktigt intressant bok att läsa! Det var spännande att få komma lite närmare inpå livet till den författare som gett mig en av mina absoluta favoritläsupplevelser någonsin med böckerna om Narnia.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det var lite annorlunda läsning, inget man stressar igenom :)

      Radera