fredag 5 juli 2013

Veckans bokbloggsjerka


God morgon! Då var det fredag igen och dags att skutta in till Annika för att svara på veckans jerka. Frågan lyder;

Brukar du läsa noveller och/eller andra "short stories", vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall? 

Jag kan läsa noveller ibland, läste ju en novellsamling av Stephen King för inte så länge sedan. Men det händer inte så ofta av någon anledning. Jag tror jag föredrar längre berättelser, så det hinner hända lite mer. Så brukar är kanske att ta i, men det händer lite då och då.

24 kommentarer:

  1. Jag brukar, nu mer, alltid ha en bok med noveller liggande som jag läser i efter jag läst ut en roman och innan jag börjat på en ny :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppar nog oftast på en ny bok ganska snabbt efter en utläst så det har jag inte testat att ha :)

      Radera
  2. Stephen King gillar jag så där finns ju en del korta berättelser att läsa, annars blir det sällan noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. King vill jag gärna läsa allt av så hans noveller kommer nog dyka upp lite då och då i läsandet :)

      Radera
  3. Skräcknoveller är den genre som jag aldrig läser, jag blir helt enkelt för rädd :-) Jag läste Novellix nya fyra med bara läskiga texter för att pröva om det blivit mindre läskigt med åren...Icke. King är inte för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är ju tur att man har olika smak! :)

      Radera
  4. En riktigt bra novellförfattare skriver precis lagom långt och med en liten knorr - det blir väldigt effektivt skrivet och kan vara precis vad man behöver. Om du gillar skräckisar är Edgar Allan Poe mitt bästa tips, eller varför inte John Ajvide Lindkvists "Pappersväggar"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poe gillar jag! Har läst en del av honom :)

      Radera
  5. Läser inte så mycket noveller. Vill för det mesta ha längre texter att bita i.

    SvaraRadera
  6. Jag är likadan, föredrar längre texter där man kan få lite mer djup i berättelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som det oftast blir bättre då :)

      Radera
  7. Stephen King verkar populärt i novell-genren, men det vågar jag mig nog inte på. Jag är allt lite för rädd av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en sån där som gillar att bli skrämd :P

      Radera
  8. Läser sällan skräck över huvud taget, så inte ens noveller har jag prövat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skräck är ju en favorit hos mig så kanske inte konstigt att det även blivit de novellerna jag testat :)

      Radera
  9. Många verkar gilla Kings noveller. Det är nog alldeles för otäcka för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju olika vad man föredrar :)

      Radera
  10. Jag tror det blir rätt jobbigt om man läser massor med noveller, blir nog till slut grötigt och karaktärerna får ju inte så mycket personlighet så jag skulle nog mest få gröt av noveller imängder. Men i små doser tror jag att det kan vara trevligt :)

    SvaraRadera
  11. King skriver riktigt riktigt bra noveller och andra sidan ;)

    SvaraRadera
  12. Jag är riktigt dålig på att läsa noveller, jag gillar att få följa med länge i en berättelse...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, oftast är det mycket bättre :)

      Radera