lördag 18 maj 2013

Berättelser från Engelsfors


Sidor: 112

"Engelsfors är en stad med många hemligheter. Här avslöjas några av dem - i serieform. I åtta berättelser får vi följa De utvalda och personerna runt omkring dem, från tiden innan händelserna i Cirkeln till tiden efter Eld. Vi får  till och med en glimt av vad som händer i sista delen - Nyckeln. 
Författarna till Engelsforstrilogin, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg, har jobbat tätt ihop med serietecknarna Kim W. Andersson (Love Hurts, Alena), Karl Johnsson (Mara från Ulthar, Vei) och Lina Neidestam (Zelda, Maran). Resultatet är Berättelser från Engelsfors."

Nu har jag läst ut det här seriealbumet som hänger ihop Cirkeln och Eld, två böcker jag verkligen gillar! Seriealbumet fick göra mig sällskap på bussresan till och från praktiken en dag, det gick ganska snabbt att läsa ut den så fler resor behövdes inte.

Och jag gillade det. Visst det var väldigt korta historier man fick följa här men det var okej ändå tycker jag. Det blandades dåtid, nutid och lite framtid utan att det avslöjar för mycket.
Det var intressant att se de olika tecknarstilarna, jag tänkte inte på det så mycket första gången jag läste igenom det. Men sedan gick jag tillbaka och tittade lite närmare och såg alla detaljer och skillnader mellan serierna.

Till slut fick jag fyra favoriter av de åtta berättelserna; De älskande, Vagnen, Den hängde och Tornet. Varför just de fastnade extra är för lite olika anledningar. De älskande och Den hängde tyckte jag verkligen om illustrationerna i (De älskande har inte ens någon dialog).
Vagnen och Tornet däremot tyckte jag om eftersom de visade bakgrunden till en del saker, de var intressanta att läsa.

Nu längtar jag ännu mer efter att få läsa Nyckeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar