tisdag 24 juli 2012

Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon

                          Originaltitel: Walking back to happiness Sidor: 430

"Efter att Juliet förlorat sin älskade man, Ben, isolerar hon sig och tillbringar dagarna hemma framför teven. Hon försöker följa råden i olika självhjälpsböcker men livsglädjen vill inte infinna sig. Först när mamma Diane lyckas locka ut sin dotter på hundpromenader börjar det hända saker. Utan att veta hur det gått till, har Juliet plötsligt ansvar för en rad hundar, katter och krukväxter i grannskapet. 
 Att renovera huset verkar ha samma terapeutiska inverkan på Juliets liv. Med hjälp av Lorcan, en god vän till den stökiga men trevliga rockmusikälskande storfamiljen i huset intill, tar Juliet tag i ett rum i sänder.
Hennes syster Louise, däremot, behöver inte renovera sitt hus. Hon har ett drömhem och lever på ytan ett perfekt liv, men saknar gemenskap och värme i sitt äktenskap. Systrarnas vägar korsas under jakten på lyckan och en viss person kommer att spela en alltmer avgörande roll i sammanhanget."
Förra boken av Lucy Dillon, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, blev jag snabbt kär i. Den här nya är också mysig, men kommer inte upp till samma nivå tycker jag. Jag vet inte riktigt varför, men jag fastnar inte för karaktärerna på samma sätt som jag gjorde i förra boken.
Trots att jag inte fastnade för dem lika mycket så känner jag ändå med dem i deras sorger och bekymmer, jag läser inte igenom boken oberörd. 


Kanske berörs jag eftersom jag vet vilken läkande effekt djur kan ha? När jag har varit nere i mitt eget mörker har hunden och katten oftast varit den starkaste orsaken till att jag tagit mig upp igen, den kärleken de ger kan flytta berg, hur kliché det än kanske låter. 

En lite extra mysig sak jag uppskattade, är det att de gamla karaktärerna nämns i den här boken också, så man får intrycket av att det är en trevlig liten stad de bor i där de flesta känner till varandra.

Så, inte lika bra som första boken, men ändå en helt okej och mysig berättelse och jag läser gärna fler böcker av Lucy Dillon.

2 kommentarer:

  1. Roligt att vi är så olika, för mig var det precis tvärtom. Tyckte om den här mycket bättre än den första :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att folk tycker olika :) Varför gillade du den här mer? :)

      Radera