tisdag 12 juni 2012

Phantoms - Dean Koontz


                                              Originaltitel: Phantoms     Sidor: 472

"Den fasansfulla sanningen gick upp för polischefen Hammond. DEN GAMLA FIENDEN skulle inte låta sig betvingas med polismakt eller något annat som han och någon annan kunde komma på...
Det var som om en iskall dolk stötts in i hans rygg när han fick telefonkontakt med Helvetes inre - och hörde de ångestfyllda skriken från män, kvinnor, barn, hundar, katter, fåglar..."
 Jisses den här boken har varit slitsam för mina nerver. Det börjar spännande direkt och fortsätter boken ut. Sådan där läskig, krypande spänning när man inte vet vad det är som hotar, bara att någon riktigt ondskefullt lurar i skuggorna och attackerar helt plötsligt.

Eftersom jag pluggar två sommarkurser som innehåller mycket läsande, så läser jag mina egna böcker enbart på kvällen när jag lagt mig. Så när jag har legat och läst den här boken och sedan måste gå till nedervåningen där det är mörkt för att hämta vatten eller liknande, då är nerverna verkligen på helspänn. Bra betyg till boken!

Jag blev inte bara skrämd, utan även förtvivlad när jag läste. För de som har råkat ut för det här onda, för alla liv det tagit. Även om det inte är riktiga människor, utan bara personer i en bok, så känns det, kryper in under skinnet och berör.

Texten på baksidan av boken, som jag skrivit av under bilden, gör inte boken rättvisa. Den är mycket bättre än det låter.

2 kommentarer:

  1. usch, den där boken är riktigt läskig och obehaglig! Det tog mig tre försök att våga läsa hela... Jag brukar tänka på den ibland men det är flera år sen jag läste den. Vet inte om jag vågar läsa den igen... :)
    Filmen är inte alls lika obehaglig som boken, tyvärr. Blev lite besviken på den.

    SvaraRadera
  2. Visst är den läskig, men himla bra också! Däremot är jag inte så förtjust i slutet, tycker det är lite väl överdrivet..

    SvaraRadera