tisdag 15 maj 2012

I natt är du död av Viveca Sten


"När studenten Marcus Nielsen hittas död i sin lägenhet tyder allt på att han har begått självmord, men Marcus mamma är övertygad om att han blivit mördad och bönfaller Nackapolisen att gräva vidare. På stationen är situationen redan ansträngd - kriminalinspektör Thomas Andreasson var nära döden ett halvår tidigare då isen utanför Sandhamn brast under hans fötter. Kommer han någonsin att kunna återhämta sig?

Vid polisens undersökning av fallet leder spåren till Korsö militärförläggning utanför Sandhamn, där de hårdföra kustjägarna haft sin bas i decennier. Thomas bästa vän, Sandhamnsbon Nora Linde, blir tillfrågad om hon kan ta reda på mer om Korsös hemligheter. Nora har just gått igenom en svår skilsmässa och välkomnar chansen att få tänka på annat. Kort därefter dör ytterligare en man som har kopplingar till Korsö. Finns det något i det förflutna som inte får komma i dagen?"
 Den här boken kom hem till mig av misstag, jag glömde avbeställa månadsboken i min bokklubb en gång och fick den här i brevlådan. Jag har inte läst någon av de andra böckerna om Sandhamn, inte som jag kommer ihåg i alla fall. Så det kändes lite trist att inte veta riktigt allt som hänt innan osv, men eftersom jag inte skulle ha boken egentligen så läste jag den ändå, utan att skaffa de andra böckerna före.

Jag hade inga förväntningar alls när jag började läsa. Blev i alla fall glatt överraskad över att det var både spännande och hemskt. Hemskt på det sätt som vissa handlingar beskrivs i boken, hur vissa människors vilja att vara bäst och få fram de bästa går ut över omgivningen.

Det gick väldigt snabbt att läsa ut den, när jag väl hade börjat så var det oftast så spännande att det blev "bara ett kapitel till". Det tänket gissar jag på att fler bokbloggare känner igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar