fredag 30 mars 2012

Thomas Harris - När lammen tystnar



"De mördade kvinnorna hade en sak gemensam: de var alla storvuxna. Och som visitkort lämnade mördaren alltid en dödskallefjäril. Sättet att döda var bestialiskt, motivet okänt, men det rådde inget tvivel om att det var en och samma person som låg bakom. 
Den ende som kan avslöja mördaren är doktor Hannibal Lecter, psykiatern och experten på massmord som själv efter grova våldsbrott nu hårdbevakas på anstalt. FBI-aspiranten Clarice Starling får i uppdrag att etablera kontakt med Lecter för att försöka utröna vad han vet. Och han förklarar sig villig att hjälpa till på ett villkor. För varje råd och tips han ger måste Clarice yppa en hemlighet ur sitt innersta. 
Psykopaten och den unga, intelligenta kvinnan fattar motvillig respekt för varandra, och Clarice tvingas ompröva nästan alla sina tidigare teorier och erfarenheter. Så rapporteras ytterligare en kvinna saknad. Clarice beträder nu en fasans väg mot ett avslöjande av ofattbar grymhet och terror"
Det var några år sedan jag såg filmen När lammen tystnar med Anthony Hopkins som den läskige Hannibal Lecter. Även om jag inte minns allt ifrån den så hjälpte det mig ändå att spela upp en film i huvudet samtidigt som jag läste.

Hade jag inte sett filmen hade boken antagligen känts mer spännande än den gjorde, nu visste jag ju hur det skulle sluta redan när jag började läsa. Men det var en trevlig läsupplevelse i alla fall. Eller trevlig, det låter underligt att använda det ordet till en sådan här bok. Det var lite spännande även om jag visste slutet, det var intressant och jag tog mig igenom den ganska snabbt. Trevligt på det sättet.
Obehagligt pga mördaren och pga Hannibal själv.

Nu ska jag hoppa på nästa bok, Hannibal, får se hur den är. Jag läser den på svenska även om bilden till höger säger något annat, det var bara svårt att hitta en bra bild överhuvudtaget :).

1 kommentar:

  1. Detta hade jag missat - att det finns en bok. (: Får kika på lite sådant till hösten - tänkte ha en ryslig bok/film-månad någon gång.

    SvaraRadera