lördag 26 november 2011

Julböcker?

Jag satt och funderade lite på julen och på mysiga saker som tillhör den. Till exempel det lite magiska i att gå ute nu här uppe när snön äntligen kommit. Det är mörkt och man ser allas julljus så tydligt, de lyser upp och samtidigt knastrar det under skorna för varje steg man tar.

Sedan gick jag vidare i tankarna till böcker och julen. Jag vet att det i en av bokhyllorna här står en bok som heter Julfritt av John Grisham. Jag har inte läst den ännu, bara sett filmen.
Men det fick mig att börja fundera över böcker som har med julen att göra på något vis, eller som man av någon anledning kanske bara personligt förknippar med jultiden.

Har ni någon sådan bok? :)

4 kommentarer:

  1. Harry Potter-böckerna har kommit att bli lite julböcker för mig nu på senare år. :-)

    SvaraRadera
  2. Carin Gerhardsen har ju skrivit en bok som heter "Pepparkakshuset", och till titeln är den julig, och utspelar sig i vintertider. Den gillar jag :)

    SvaraRadera
  3. sv: ett öga rött var vi också tvugna till att läsa och jag tycker faktiskt filmen är lite bättre än boken.
    vad roligt där var några böcker du själv ville läsa:)

    SvaraRadera
  4. "En julsaga" av Charles Dickens är given! :)"Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf är också lite julig.

    SvaraRadera