söndag 24 juli 2011

Här ligger jag och blöder

"Klockan var kvart i ett torsdagen den tolfte april, dagen för den internationellt inbillade olycksdagen, och jag hade just sågat av den yttersta toppen av min vänstertumme med en elektrisk sticksåg. "Maja skulle aldrig skada sig själv, aldrig avsiktligt som folk verkar tro. Ska man inte få såga av sig en tumspets utan att alla börjar oroa sig? Det vill säga, alla utom Majas mamma. Tvärtom är det Maja som oroar sig för henne. På en fest hon inte är inbjuden till träffar hon tjugoåriga Justin, en superverbal bilmekaniker med rosa byxor, som får henne att glömma allt om frånvarande mammor och avsågade tummar. Men sen läser Maja ett mejl som inte är till henne, ett mejl som gör ondare än alla sticksågar i världen."

Idag läste jag ut Här ligger jag och blöder  av Jenny Jägerfeld och jag måste säga att det var en riktigt charmig bok. Inte en sådan jag vill läsa om och om igen, men otroligt charmig på sitt sätt och den berörde. Det var både skratt och tårar, glädje och sorg, skämt och allvar. Allt i ett och det gjorde den bra.
Jag tyckte väldigt mycket om språket i den, det målade upp så bra bilder ibland, till exempel;

"Och han bjöd in oss och vi stod i hans hall där jag stått förut, barfota den gången med endast stickor i foten och möjligen någon tagg i hjärtat, men inte som nu med en fet jävla träpåle genom frontalloben, som fått hjärnan att rinna ut och ligga så där lite klädsamt på axeln som en accessoar." 
En härlig bok som tog mig igenom många känslor i takt med att sidorna vändes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar