måndag 14 augusti 2017

Försvunnen av Mo Hayder


Originaltitel: Gone
Sidor: 423 (Inbunden)
Serie: Jack Caffery (del 5)
"Mörkret sänker sig över West Country när kriminalinspektör Jack Caffery anländer för att intervjua offret för en bilstöld. Han har utrett bilstölder tidigare, men det här är annorlunda. I det här fallet har bilen tagits med våld. Och i baksätet fanns en passagerare - en elvaårigflicka - som fortfarande saknas.
Snart börjar förövaren kommunicera med polisen: »Det har börjat«, säger han. »Och det kommer inte bara plötsligt att ta slut, eller hur?« Caffery vet att det kommer att hända igen. Kidnapparen kommer att välja ut en annan bil, med ett annat barn i baksätet.
Jack Caffery är en skicklig polis med skarpa instinkter; den bästa, enligt vissa. Men den här gången inser han att något är allvarligt fel: Kidnapparen verkar hela tiden vara precis ett steg före polisen..."
Mo Hayder har snabbt blivit en favoritförfattare hos mig. Hennes böcker är spännande, mörka och jag ser fram emot en ny bok av henne lika mycket som ett barn ser fram emot julafton. Ja ni förstår poängen, jag tycker väldigt mycket om allt jag läst från henne hittills.

Hon gör mig inte besviken med Försvunnen heller. Det är galet spännande hela tiden! Jag hade den som lunchbok och ville verkligen inte sluta läsa när tiden rann ut, allt jag ville var att sitta kvar och fortsätta, helst läsa ut hela boken på en gång. Nerverna slets, hjärtat revs itu av oro, frustrationen bubblade när allt gick fel. Det var en riktigt bergochdalbana av känslor.

Hon lyckas hela tiden leta fram det värsta i människor och göra det till riktigt bra böcker. Den här gången kan jag vara lite stolt i alla fall och säga att jag faktiskt misstänkte hur lite av hur allt låg till efter ett tag, jag snappade upp några av hennes små ledtrådar. Men det gjorde inget, vägen fram till upplösningen var så fartfylld och det fanns fortfarande en hel del frågetecken att räta ut så jag är lika nöjd och glad ändå!

8 kommentarer:

  1. Har blivit nyfiken på hennes böcker nu, försvunnen låter himla spännande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla hennes böcker är jättespännande! :)

      Radera
  2. Jag gillar verkligen att man kan ha så olika åsikter om författare. Jag gillade inte böckerna jag läst av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det intressant! :) Tur det finns något för alla :)

      Radera
  3. Försvunnen var så bra!! :)

    SvaraRadera