torsdag 17 augusti 2017

El Camino - En inre resa av Shirley MacLaine


Originaltitel: The Camino - A Journey of the Spirit
Sidor: 232 (Inbunden)
"Helgon, syndare, generaler, misslyckade individer, kungar och drottningar har i tusentals år vandrat den berömda pilgrimsvägen Santiago Camino tvärs över norra Spanien till aposteln Jacobs grav. Man gör det för att finna sin djupaste andliga mening och lösningar på konflikter i sitt eget jag. Det sägs att "el camino" vägen ligger rakt under Vintergatan och reflekterar energin från stjärnsystemet ovanför.
I El Camino - En inre resa berättar Shirley MacLaine om sin märkliga, inspirerande, men också skrämmande vandring. Hon berättar om smutsiga härbärgen, skrämmande vildhundar, möten med märkliga människor, sitt försök att fly kändisskapet och först och sist sina andliga upplevelser. "
Åh jag vill vandra! Jag har läst lite olika böcker om vandringsleder nu och får alltid sådan lust att göra något liknande. Speciellt när det gäller El Camino! För att hitta något mer; ett lugn, ett självförtroende, en styrka, något som man ger sig ut för att hitta på sådana här vägar.

MacLaines bok är lättläst och väldigt intressant. Hon har många upplevelser och insikter under sin vandring. Man kan tänka vad man vill om dem men de är hur som helst fascinerande att läsa om. Hon försöker inte heller tvinga på läsaren sina tankar och känslor som någon absolut sanning. Det är bara vad hon själv bär med sig efter tiden på leden och många gånger är hon själv inte säker på vad som lett fram till upplevelserna.
Förutom det som händer inom henne själv så träffar hon på många olika personer, vissa är snälla och hjälpsamma, andra är skrämmande, några hjälper henne och hela tiden måste hon ducka för journalister som fått reda på att hon är ute på det här äventyret.

Jag lär ju inte komma iväg på något sånt här snart så då är det väldigt inspirerande att läsa om andras resor under tiden! Har ni tips på några böcker som handlar om det här får ni jättegärna lämna tips på dem, jag läser gärna mer!

12 kommentarer:

  1. Åh jag vill också ut och vandra och undrar varför jag inte bara sticker iväg ;) Någon gång får det ske. Tack för det här tipset, ska kolla in den :)

    SvaraRadera
  2. Den måste jag läsa. Har du läst boken Vild, en vandring till mig själv av Cheryl Strayed? Om inte, så gör det:).

    SvaraRadera
  3. Den där skulle jag absolut vilja läsa :-) Tack för tipset !

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra bok. Jag har tidigare läst "Pilgrimsvandringen" av Paulo Coelho (handlar om hans egen vandring på El Camino) som var jättebra, och serien av Cecilia Samartin som börjar med "Señor Peregrino". Också jättebra. :)
    Det är märkligt att man ska behöva åka långt bort för att hitta hem i sig själv. Men det är väl för att man behöver bli fri från allt runt omkring som påverkar en, både sådant man märker och sådant som sker omedvetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar serien av Samartin om El Camino eller vandring? Det hade jag ingen aning om faktiskt :) Nu blev jag nyfiken! Ja absolut, tror man behöver släppa allt och få vara i sitt eget huvud och sina egna känslor på något vis, för att få ordning på allt :)

      Radera
    2. Jag kom ihåg fel, Paulo Coelhos bok heter "Pilgrimsresan". Väldigt spännande bok. :)
      Och "Señor Peregrino handlar inte bara om vandringen men den är en viktig del i historien. Du får kolla upp handlingen så kan du avgöra själv om det låter lockande. "Señor Peregrino" är i alla fall väldigt bra den också. :)

      Radera
    3. Det ska jag absolut kolla upp! :)

      Radera