onsdag 9 augusti 2017

Du känner mig så väl av David Levithan & Nina LaCour


Originaltitel: You Know Me Well
Sidor: 236 (Inbunden)
Ålder: Unga vuxna
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack! 
"Mark och Kate har gått i samma klass i ett helt år, men har ändå aldrig pratat med varandra - tills de en kväll råkar springa på varandra på stan. Det är Pride-festival och Mark har lämnat tryggheten i den lugna förorten för att bege sig ut i den glittrande stadsnatten. Kate har precis missat chansen att träffa den person som hon på avstånd är förälskad i. Och Mark är samtidigt kär i sin bästa vän Ryan.
Mark och Kate vet ännu inte hur nära de ska komma att stå varandra, hur stark deras vänskap ska bli - en vänskap större än någon annan."
Jag har läst böcker av både David Levithan och Nina LaCour tidigare och har tyckt om dem. Så en bok med båda två borde väl bli en fullträff?

Nja, jag tror jag är för gammal. Det känns som det går lite för snabbt med allt. Kate är kär i någon hon aldrig ens pratat med, alltså riktigt kär. Hon är övertygad om att tjejen hon är kär i kommer förändra hennes liv, det är så pass stora känslor. Om jag förstår det rätt så har de inte skrivit med varandra heller. Bara hört talas om varandra och sett foton och sånt. Jag kanske blivit gammal och bitter men det funkar inte riktigt för mig.

Något som däremot funkar är Marks och Kates vänskap. Även den händer väldigt snabbt men jag tycker verkligen om den. De är fina vänner och stöttar varandra genom en del jobbiga saker. Speciellt Mark har det jobbigt när han är kär i sin bästa vän och den bästa vännen har sina ögon på en annan kille.

Jag är säker på att den här kan fungera för en yngre publik, och det är ju det den är tänkt för också. Jag är helt enkelt fel läsare för boken!

4 kommentarer:

  1. Alltså äsch har nog inte läst en enda fullt positiv recension på denna ... Är ändå lite nyfiken. Nåja, får se när och om jag läser, för tillfället får annat prioriteras!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja den var inget för mig i alla fall :)

      Radera
  2. Jag tycker nästan tvärtom! Insta-vänskapen mellan Kate och Mark hade jag väldigt svårt för, men däremot så gillar jag temat om Pridefestivalen :)

    SvaraRadera