måndag 28 augusti 2017

Det växte ett träd i Brooklyn del 2 av Betty Smith


Originaltitel: A Tree Grows In Brooklyn
Sidor: 349 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bookmark Förlag, tusen tack! 
"Andra delen om Francies liv börjar när hon fyller tretton. Samma år dör hennes pappa, och mamman är havande med ett nytt syskon. Trots att skolan betyder allt för Francie har hon inget annat val än att börja arbeta. 
Ändå vägrar Francie att släppa drömmen om att bli författare. Med okuvlig nyfikenhet och mod arbetar hon sig från det smutsiga fabriksgolvet till en tidningsredaktion på Manhattan. 
Sedan drabbas hon av kärleken, det största hindret av alla för fortsatta studier..."
Vad ska jag nu göra med livet, när de här två underbara böckerna är slut?! Jag vill inte att det ska vara slut! Jag vill fortsätta umgås med Francie och följa henne genom åren. För mig känns det verkligen som att Francie och hennes familj har varit verkliga personer som jag fått lära känna. Det känns sorgligt nu när det helt plötsligt är över!

Det är väl övertydligt att jag verkligen tycker om de här böckerna. Det är svårt att skriva om den här som en enskild bok när det egentligen bara är en enda bok i originalutgåvan om jag förstår det rätt. Så det jag skrev om första boken stämmer in på den här också och jag känner att jag kan upprepa mig väldigt om jag skriver för mycket.

Den är verkligen kärleksfull mitt i allt slit som de får stå ut med för att klara sig. Francie har blivit äldre och börjat fundera mer på livet, framtiden, kärleken. Hon får börja jobba och känner rädslan för att fastna i slitet som hon sett sin mamma stå ut med i så många år. Och det går inte att inte känna med henne, man vill verkligen att hennes liv ska bli lättare till slut.

Jag kan egentligen bara säga, läs dem. De är speciella och kommer leva kvar i mig väldigt länge.

6 kommentarer:

  1. Den här boken är jag intresserad av att läsa någon gång i höst. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag hade gärna läst mycket mer om dem! :)

    SvaraRadera
  3. De här är på min att-läsa-lista. Ju mer jag läser om dem desto mer nyfiken blir jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så bra! :) Kan verkligen rekommendera att du läser den :)

      Radera