onsdag 23 augusti 2017

Det växte ett träd i Brooklyn del 1 av Betty Smith


Originaltitel: A Tree Grows In Brooklyn 
Sidor: 294 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bookmark Förlag, tusen tack! 
"Brooklyn 1912: Den unga Francie klättrar ut på brandstegen för att få vara ifred med sin bok. Inne i lägenhetens mörker skrapar hennes mamma ihop matrester till middag medan lillebrodern leker. Ingen vet var pappan sover ruset av sig.
Livet är inte alltid lätt för Francie, men hon älskar sin familj och den stökigt livliga stadsdelen som de bor i. Men framförallt bär hon på en stor dröm om att bli författare, och om att få resa över bron till New York och se världen."
Vilken underbar berättelse det här är. Jag fastnade direkt på första sidan och senare samma kväll var den utläst. Det gick helt enkelt inte att sluta.

Det är lite magiskt, när en bok där det egentligen inte händer så mycket verkligen fångar en och inte vill släppa taget. Det är så vackert skrivet och ger en realistisk inblick i hur livet som fattig i Brooklyn var i början av 1900-talet. Det känns som att jag är där när jag läser den. Jag lever mig in i det, hör och ser allt, känner atmosfären, kärleken, sorgen, önskan om något mer.

Jag tycker väldigt mycket om Francie och hennes familj. Francie själv älskar böcker och att skriva. Dessutom fascineras hon av så många olika saker och ser små mirakel överallt. Jag älskar det sättet att se på livet; när man kan hitta något vackert i vardagen även om den inte är lätt.

Det är en otroligt varm och fin bok, trots att karaktärerna inte har det gott ställt och man skulle kunna tro att den bara är dyster. De går hungriga och får vända på slantarna för att kunna skaffa det som behövs och betala hyran. Francies mamma får slita för deras överlevnad, hennes pappa får jobb då och då och vill verkligen vara en bra man men super bort en del av inkomsterna. Ändå lyckas författaren få varje sida att genomsyras av kärlek och styrka. Nu är jag glad att jag har del två att fortsätta på direkt!

7 kommentarer:

  1. Den var så mysig och underbar att läsa :)

    SvaraRadera
  2. Denna vill jag verkligen läsa. Skriver upp den på min alltid växande "att läsa lista"

    SvaraRadera
  3. Jag har också precis läst ut den och tycker som du. En helt underbar bok, fastän det inte alltid händer så jättemycket. Och nu har jag börjat på tvåan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker om del två också! :)

      Radera
  4. njöt verkligen av läsningen, även tvåan.

    SvaraRadera