fredag 21 april 2017

Veckans bokbloggsjerka


Ännu en helg! Den här veckan hittar vi den här frågan inne hos Annika:
"Hur avgörande är karaktärerna tycker du?"
 Jag är inte helt hundra på att jag förstår frågan helt. En bok utan karaktärer är ju svårt att få ihop, eller? Alltså om det ska vara en skönlitterär bok. Sedan kan ju karaktärer vara både människor och djur enligt mig. Den långa flykten av Richard Adams handlar baraom kaniner men är jättebra och jag har läst den två gånger.

Sedan kan man ju fundera om man måste gilla karaktärerna för att boken ska vara bra? Nja, det tror jag inte man måste. Bara de är bra skrivna kanske? Karaktärer man avskyr kan ju fortfarande vara viktig för berättelsen tänker jag.

Hm, jag vet inte om det här var ett bra svar på frågan. Det ska bli spännande att hoppa runt bland era svar och se era tankar och tolkningar!

18 kommentarer:

  1. bra beskrivna karaktärer kan en ju båda gilla och ogilla

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror inte heller att man alltid måste gilla karaktärerna men ibland kan jag ha svårare för böcker där jag inte tycker om huvudpersonen. Men det beror lite på vad det är för typ av bok.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är spännande med karaktärer som man har svårt att gilla. De utmanar en och om berättelsen ändå håller så utgör det bara något extra ju.

    SvaraRadera
  4. Jag hade också svårt att tolka frågan ;-)

    SvaraRadera
  5. Gilla karaktärerna behöver jag inte, men karaktärerna måste ge mig någon form av känsla och vara intressanta att följa.

    SvaraRadera
  6. Det var väl absolut ett bra svar på frågan! Intressanta karaktärer kan man både känna sympati och antipati för, och allt däremellan. Så kan de ju även på den där skalan utvecklas fram o tillbaka, till råga på allt. Då blir det ju lite extra spännande... :D

    SvaraRadera
  7. Jag känner inte heller att jag behöver gilla karaktärerna för att gilla boken. Ibland är det nästan bättre att ogilla dem, de blir nästan verkligare då. Intressant tolkning av frågan! :)

    SvaraRadera
  8. Jag måste ändå gilla sättet karaktären framställs på, sen behöver jag kanske inte gilla karaktären i sig. Men det är en klurig fråga tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Tror kanske inte att man alltid måste gilla karaktärerna men det är ju trevligt om man får någon slags känsla iallafall.

    SvaraRadera