tisdag 24 januari 2017

Dans för en död prinsessa av Lo Kahn


Originaltitel: Dans för en död prinsessa
Sidor: 496 (Inbunden)
Serie: Tvillingmåne (del 1)
Ålder: 12-15
"Drottningens jubileum närmar sig och i Ghend förbereder man sig för festligheterna. Men under ytan pågår en maktkamp som sträcker sig från slottets spiongångar till Förbundet i söder och de mystiska länderna på andra sidan havet. En tjuv, en slottspiga och en ung soldat är bara några av dem som kastas in i den dödliga striden om dubbeltronen och den söndrade världens öde."
Det är ju sällan jag läser fantasy, speciellt fantasy som helt och hållet utspelar sig i en egen värld. Men med Dans för en död prinsessa var det dags att stiga in i ett nytt universum. Här går både levande och döda runt som vanliga människor. Som läsare får man följa många olika karaktärer och i början är det ganska förvirrande att hålla koll på vilka som befinner sig vars och är med om vad. Men efter ett tag lossnar det och blir riktigt spännande. Självklart får jag favoriter, slottspigan till exempel är den jag tycker bäst om att följa!

Enda gången jag blev lite rastlös var när det blev för mycket prat om olika gudar i något palats, där tappade jag fokus några gånger. Men förutom de delarna var det fängslande och intressant.

Det här ska vara första delen i en trilogi och jag ser fram emot de två följande delarna! Det blev som sagt många karaktärer att hålla reda på men jag förstår att alla ska spela någon roll i hur allt går och jag är nyfiken på hur det ska knytas ihop.

5 kommentarer:

  1. Jag har sett denna på biblioteket men inte plockat med mig den hem. Älskar ju fantasy som utspelar sig i en helt ny och egen värld så det är troligt att den får följa med hem nästa gång jag är på biblioteket =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hoppas du tycker om den :)

      Radera
    2. Nu har jag läst boken! Tyvärr fungerar den inte riktigt för mig, bitvis var den riktigt bra men som helhet blev jag inte så förtjust i den.

      Radera
  2. Har precis som Midnatts ord sett på biblioteket men av någon anledning har den aldrig fått följa med hem. Men så småningom slinker den nog med gissar jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker om den när den väl gör det :)

      Radera