torsdag 13 oktober 2016

Hyperbole and a half av Allie Brosh


Originaltitel: Hyperbole and a Half
Sidor: 384 (Häftad) 
"This is a book I wrote. Because I wrote it, I had to figure out what to put on the back cover to explain what it is. I tried to write a long, third-person summary that would imply how great the book is and also sound vaguely authoritative - like maybe someone who isn't me wrote it - but soon I discovered that I'm not sneaky enough to pull it off convincingly.
So I decided to write a list of things that are in the book:
  • Pictures.
  •  Words. 
  •  Stories about things that happened to me. 
  •  Stories about things that happened to other people because of me. 
  •  Eight billion dollars.* 
  •  Stories about dogs. 
  •  The secret to eternal happiness.* 
*These are lies. Perhaps I have underestimated my sneakiness!"
 Det här är en bok jag sett olika booktubers prata om länge och jag har velat ha den lika länge. Så när jag gjorde en julklappsbeställning från Bookdepository för ett tag sedan fick den här också åka med, äntligen!

Hyperbole and a Half är en bok som inte har en sammanhängande berättelse. Författaren gör charmiga serier som hänger ihop med texter om händelser och tankar från sitt eget liv. Här samsas minnen från barndomen och scener ur vuxenlivet. Hundar har en ganska stor del i allt och det kan ni ju tänka er att jag uppskattar. Det fanns vissa stycken då jag skrattade så tårarna rann, det är tur jag inte har läst den utomhus!




Det är något som knäcker mig helt med hennes tecknarstil, uttrycken i figurernas ansikten är så perfekta ibland och tillsammans med humorn i hennes sätt att skriva är det omöjligt att inte sitta och skratta en stor del av tiden. 

Även om det mesta är skrivet med humor så tar hon även upp tyngre ämnen som depressioner och hur skrämmande vuxenlivet kan vara ibland. Det är en bok som innehåller lite av allt. 

Blir ni nyfikna så har hon en blogg här!

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul, ska verkligen kolla upp henne! Man kan aldrig få för lite humor! ;)
    / amandasminnen.wordpress.com

    SvaraRadera