måndag 24 oktober 2016

Aksakovs grav av Gudrun Wessnert & Carina Wolff-Brandt


Originaltitel: Aksakovs grav
Sidor: 168 (Inbunden)
Ålder: 9-12
Recensionsexemplar: Från Lava förlag, tack! 
"Fjorton dagar om året är ingenting sig likt i Meerike. Oförklarliga ljud hörs i dimman...pianospel, en galopperande häst...
Tvillingarna Zack och Reg knackar på hos sin gammelfaster i kustbyn Meerike en mörk höstkväll. Huset ligger ensligt vid den vindpinade stranden. Men fastern verkar inte glad över att träffa sina unga släktingar. Och hon ger dem ingen mat.
De få människor som bor i byn är väldigt gamla och beter sig skrämmande. Snart förstår syskonen att någonting är fel. Besöker hos fastern börjar mer och mer likna en mardröm. Zack och Reg inser till sin fasa att det inte går att lämna byn...
Vems skelett är det som ligger i kyrkans källare, och vem är den mystiska flickan som anklagar Zack för att vara ett odjur?"
Det här var en bok jag inte alls hade några tankar om när jag plockade upp den. Jag hade aldrig hört talas om den när den kom som en överraskning från förlaget. Men den passade in i mitt skräcktema här på bloggen nu under oktober!

Och jag blev väldigt positivt överraskad av den här läsningen. Den var riktigt spännande! Zack och Reg märker ganska snabbt att det är något underligt som pågår i byn där deras gammelfaster bor och ju längre tid som går desto mer råkar de ut för.
Samtidigt får vi läsa några delar från en annans familj synvinkel och dem är det också något väldigt skumt med!

Den är lättläst med ganska kort kapitel vilket känns lagom för den åldersgrupp det är tänkt för. Dessutom händer det något nästan hela tiden så det är ingen risk att man blir uttråkad under läsningen. Blandat med spänningen finns lite humor i hur otroligt udda barnens faster är till en början, innan det blir lite mer läskigt.

Jag rekommenderar den verkligen för rysarsugna bokslukare!

4 kommentarer:

  1. Roligt att bli positivt överraskad av en okänd bok från egenutgivningsförlag - sånt är alltid kul!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag trodde det här var fantasyaktigt...? Men det låter bra, jag är nyfiken på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är lite mer spökhistoria över det :)

      Radera