måndag 1 augusti 2016

Lustjakt av Annika & Vera


Originaltitel: Lustjakt
Sidor: 326 (Danskt band)
Recensionsexemplar: Överraskning från Calidris förlag, tack!
"Huvudkaraktären Jessika Ströms dröm om lesbisk kärlek leder henne in i ett äventyr där hon utsätts får svåra prövningar. När en kvinna omkommer i en villabrand blir hon inblandad trots att polisens utredning tyder på att det handlar om ett tragiskt självmord.  Men vissa omständigheter får polisinspektör Lennart Wennström att reagera, hade kvinnan kanske ändå blivit mördad? 
Privat spaningsarbete leder spåren mot 38-åriga butiksbiträdet Jessika Ström. Har hon något med dödsfallet att göra? Var hon delaktig, ansvarig...eller är hon kanske nästa offer? Och hur ska Lennart gå vidare när han frångår polisens policy. Det enda han vet med säkerhet är att Jessika Ström är spårlöst försvunnen. Hon är en bricka i ett spel där jakt på lust urartar i en ondskefull och farlig dominoeffekt."
Det här är en bok jag sett ganska mycket på Instagram under en lång tid och en dag hittade jag den i brevlådan. Även om jag hade sett den så visste jag egentligen inte helt vad den handlade om, så det blev spännande att börja läsa och se vad som gömde sig innanför pärmarna,

Och här finns lite av allt, jakten på kärlek, sex, våld, vidriga män, söta små tanter, en polis som gör allt och lite till för att hitta ledtrådar. Det är en lättläst och underhållande berättelse. Eftersom jag tog en paus med recensionsexemplar har den fått ligga och vänta några veckor men när jag nu väl plockade upp den så gick det väldigt snabbt att läsa ut den. Det finns ett driv hela tiden som gör att jag vill veta vad som kommer hända.

Jag blir alltid lite extra imponerad när två personer skriver en bok tillsammans, för mig låter det som en så svår grej att samsas om. Men jag måste säga att Annika och Vera har lyckats bra för det märks inte att det är två personer som skriver. Det flyter på väldigt smidigt.

Det enda negativa var att det ibland kändes som det blev lite för många olika spår. Då känns det nästan som två olika böcker, en relationsroman om Jessika och hennes kärlek och en deckarhistoria. Men förutom det är det en spännande debut och om författarna skriver mer kommer jag absolut vara nyfiken på det!

4 kommentarer:

  1. Tack, för din fina recension! Så värdefull för oss och vår debutroman. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för chansen att läsa den! :)

      Radera
  2. Den har jag också sett på Instagram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den började dyka upp överallt ett tag :)

      Radera