måndag 20 juni 2016

Vulkanen och kalven som Po räddade av Grethe Rottböll


Originaltitel: Vulkanen och kalven som Po räddade
Sidor: 30 (Inbunden)
Ålder: 3-6 år
Recensionsexemplar: Från Vombat Förlag, tack! 
"Vulkanen Nga Murri morrar. Ett utbrott är på väg och alla flyr från den lilla ön. Alla utom Po, kovaktaren som vägrar att lämna sina trehundra kor. Tillsammans med korna ser han vännerna bli till små prickar ute på havet. Men när den lilla kalven föds har han fått en ny vän för livet."
Det allra första som slår mig när jag öppnar den här fina lilla boken är färgerna. De bara hoppar ut från bilderna, jag älskar det. De är starka och klara och gör verkligen så jag fastnar och tittar ordentligt, ser alla detaljer, all dramatik. Själva tecknarstilen är annorlunda mot annat jag sett, jag har lite svårt att beskriva den med ord men jag tycker om den.



Det är en fin bok om att gå sin egen väg, att stå för det man känner är rätt, trots att det kanske inte förstås av andra. Nu är det ju i en extrem situation men det är fint berättat. Och vänskapen mellan djur och människa skildras med värme, speciellt mellan Po och kalven som han döper till Pö.

Inspirationen till boken är hämtad ur verkliga händelser. Det är Masami Yoshikawa som står förebild efter att han vägrade lämnade sin kor efter tsunamin som drabbade Japan för fem år sedan. Något som en djurälskare som jag själv har svårt att inte smälta av. Berättelsen fungerar därför även bra för mig och hade jag haft barn hade den varit en självklar högläsningsbok.

4 kommentarer:

  1. Verkar vara en väldigt söt bok och lite udda och udda behövs

    SvaraRadera
  2. Gillade inte alls bilderna till en början men nu tycker jag väldigt mycket om dem. De är verkligen detaljrika!

    SvaraRadera