fredag 24 juni 2016

Veckans bokbloggsjerka


Glad midsommar på er! Min midsommarafton blir lugn. Jag ska bara vara hemma och ta det lugnt, städa lite och läsa. Men först är det så klart dags för jerkan hos Annika:
"Vilken karaktär (bok/tv/film) identifierar du dig mest med (både positiva och negativa likheter/egenskaper är välkomna)?"
Oj, det tar helt stopp i skallen på mig vilken karaktär som skulle likna mig nu. Det jag minns är att jag kände ett starkt band med Ellen i En dröm från att dö av Emelie Kalén Loxi när jag läste den boken. Mycket av hennes mående och självdestruktiva beteende var som en spegelbild av hur jag var för några år sedan, i tonåren. Vi ville båda bli journalister också.
Även Fanny i Den här sommaren kan bli min död av Malin Stehn påminner om en yngre version av mig med all rädsla och oro. Vissa delar finns fortfarande kvar i mig, men kanske inte lika mycket.

Men nu? Vem liknar jag nu? Jag vet inte. Vi gör så här, har ni någon idé om vem jag skulle kunna likna så berätta! Nu har ni bara det ni vet om mig genom bloggen och instagram att gå på, men vem vet, ni kanske har någon karaktär som ni tänker på direkt.

16 kommentarer:

  1. Det kan nog tänkas vara lättare för någon annan att säga vem man är lik, men jag kan inte hjälpa dig där :) Någon modig person med självinsikt, det tror jag på.

    SvaraRadera
  2. En dröm att dö hade jag ju tänkt läsa. Tack för att du påminner mig! Men vet att du är en modig person!

    SvaraRadera
  3. jag säger som Monica, du verkar ha självinsikt och vara en modig människa. ingen dålig utrustning!

    SvaraRadera
  4. Självklart har jag ingen aning om vilken bokkaraktär du liknar, men för ett tag sedan såg jag en bild på Virginia Woolf som ung och tänkte att du, på dina bloggbilder, är lite lik henne. För henne gick det utför med välmåendet, men för dig fortsätter det att bara bli bättre hoppas jag! :) Glad midsommar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh men tack! :) Det var kul att höra, har aldrig tänkt på det :). Men haha ja, jag hoppas att jag inte tar samma väg som henne på annat sätt :). Detsamma!

      Radera
  5. En dröm från att dö har jag i min läshög och snart är det dags att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att höra vad du tycker :)

      Radera
  6. Jag tror att du och Cath i Fangirl kanske skulle vara lite lika varandra. Åtminstone att ni har en del drag gemensamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar så på olika inlägg jag läst om henne, måste läsa boken!

      Radera
  7. Det var en klurig fråga. Men det måste ha varit skönt att läsa om personer som stämmer in så väl med en själv i stunden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det är en tröst att veta att det man känt inte är onormalt :)

      Radera