fredag 10 juni 2016

Veckans bokbloggsjerka

Fredag och jerkan är tillbaka! Veckans fråga hos Annika är:

Denna vecka undrar Mia Eggiman vad vi tycker om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?

Jag frågar inte efter recensionsexemplar från de förlag som jag vet bara skickar såna versioner. Jag har helt enkelt inget att läsa dem på och orkar inte läsa hela böcker på datorn. Det blir alldeles för jobbigt för skallen.

Och eftersom jag inte har något intresse för e-böcker överhuvudtaget kommer jag inte skaffa något för dem heller. Så jag är superglad och tacksam för de förlag som skickar fysiska exemplar :).

24 kommentarer:

  1. Du är nog inte ensam. Men digitala versioner blir oundvikliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fast vid mina gamla hederliga böcker så länge det går :D

      Radera
  2. Jag föredrar också fysiska böcker och ser inget problem med det. De rec.ex jag får har jag till 95% aktivt önskat mig och kommer att läsa, så en pappersbok känns inte för mycket begärt egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, man ber ju om böcker man tror att man kommer tycka om :)

      Radera
  3. Samma för mig! Skickar förlaget bara ut digitala format så får det vara för mig.

    SvaraRadera
  4. För mig funkar eböcker, men det är klart att jag föredrar en pappersbok. :)

    SvaraRadera
  5. Läsa på datorn är inte aktuellt, det gör man ju bara inte. Jag ber ibland om e-böcker också, om jag inte absolut måste äga boken och ha den i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huh nej, det hade ju haft död på skallen på en gång känns det som.

      Radera
  6. Jag gillar inte heller e-böcker, de är ju inte alls samma sak som att läsa den fysiska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej all känsla försvinner tycker jag.

      Radera
  7. Jag brukar i största möjliga mån undvika de förlag som bara skickar e-böcker. Läser e-böcker ibland, men föredrar definitivt fysiska böcker.

    SvaraRadera
  8. nån som ger ut böcker privat i liten upplaga är ok med pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ger man ut litet är det ju svårt med fysiska :)

      Radera
  9. Det är faktiskt jobbigare för skallen som du säger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ansträngande på ett helt annat sätt!

      Radera
  10. Pappersböcker är absolut bäst! Elektroniskt skärmljus inte det bästa för hjärnan och letton (utan det där skärmljuset) lag av för mig bara efter en kort tids användning. :(

    SvaraRadera
  11. Fysiska böcker är ju det bästa! Och det blir väldigt tungt att läsa e-böcker i datorn, prövade det en gång och gör inte om det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också bara gjort det en gång :)

      Radera
  12. Vågskålen väger helt klart för de fysiska böckerna min läsplatta är knappt använd.

    SvaraRadera