onsdag 29 juni 2016

Under Vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson


Originaltitel: Under Vintergatans alla stjärnor
Sidor: 298 (Pocket)
"Utarbetad flyr Emma karriärjobbet i Stockholm för att söka lyckan i London. Där bor Eric, amerikanen hon är förälskad i. Förhållandet blir passionerat men utvecklas inte som hon tänkt sig. Av en tillfällighet hör hon talas om en tusenårig pilgrimsled i Spanien och får för sig att den är vad hon behöver för att reda upp sitt liv. Med sina gamla träningsskor och en ryggsäck packad med lite av varje tar hon sig an de åttio milen till Santiago de Compostela.
Under långa dagar till fots tvingas hon konfrontera sitt förflutna. Längs vägen möter hon en rad färgstarka personer från olika delar av världen och oväntade vänskapsband uppstår. Emmas infall utvecklas till en omvälvande resa som får henne att ifrågasätta sina livsval och allt hon trott på."
Det här är en härlig svensk feelgood-roman om att leva i nuet. Att komma ihåg att stanna upp och andas och inte bara rusa på i den hetsiga tid vi lever i. Något som jag verkligen kan behöva påminnas om ibland, jag har alldeles för lätt att stressa.

Jag tycker om Emma, speciellt efter att hon börjat vandra och kommer igång med att bearbeta sig själv. Innan, när hon låter sig själv försvinna för kärleken till Eric och tanken att det du presterar är det du är värd, så kanske jag känner igen mig själv för mycket och det är därför hon irriterar mig så mycket.
Karaktärerna hon träffar under sin vandring är också ett härlig gäng, de flesta, jag blir nästan lite avundsjuk på det fina gäng som bildas under de där dagarna. De träffas, går ifrån varandra, träffas igen och njuter av varandras sällskap för att sedan vandra själv igen när det behövs. Så kravlöst och fritt.

Precis som när jag läste Vild av Cheryl Strayed får jag en grymt starkt önskan om att också få göra en sådan vandring. Jag tvivlar på att jag har vad som krävs för att klara det men det drar i mig efter att få göra något liknande. Något som pushar kropp och själ.

Andra boken, Pensionatet vid världens ände, ska definitivt läsas i sommar!

7 kommentarer:

  1. Jag blev också jättesugen på en vandring trots att det är så långt från min bekvämlighetszon man bara kan komma. Ett bra betyg alltså. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samla ihop ett bokbloggargäng och ge oss ut på pilgrimsvandring! ;)

      Radera
  2. Jag gillar böcker som fokuserar på personlig utveckling på ett eller annat sätt... Kanske kollar upp denna :)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst var den speciell. Jag tänkte också lite på Vild (fast jag bara sett filmen). Bok två kom hem till mig ikväll :). Min syster hade den och hon kom för att låna en bok av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också gillade den :). Vi får hoppa de andra två är lika bra! :)

      Radera
    2. Ja, jag hoppas det men min syster tyckte inte att tvåan var lika bra. Men vi får se :).

      Radera