onsdag 22 juni 2016

Sannare än sant av Dan Gemeinhart


Originaltitel: The Honest Truth
Sidor: 232 (Inbunden)
Ålder: 9-12 år
"Mark är en vanlig kille som gillar att fotografera, samla haikudikter och som drömmar om att en dag bestiga ett väldigt speciellt berg. Men Mark har en svår sjukdom som överskuggar hans tillvaro. En dag lämnar han sitt hem. Allt han har med sig är hunden Beau, en anteckningsbok, en kamera och en plan för hur han ska uppfylla sin dröm - om det så är det sista han gör."
 Den här boken fick jag syn på på jobbet av en slump bara för ett tag sedan när vi packade upp. Både jag och en kollega fastnade vid den och tyckte den lät intressant. Så nu är jag glad att jag har läst den. Den står på åldern 9-12 men behandlar ganska allvarliga ämnen (cancer och tankar inför döden) och jag tycker absolut att den kan passa även för en äldre målgrupp.

Vi får följa Mark och Beau på deras resa till berget han vill bestiga. Mark har precis fått veta att hans cancer kommit tillbaka och han har gett upp. Han vill bara få lämna allt men innan dess vill han uppfylla sin dröm, så han rymmer hemifrån. Den enda som får veta hans planer är hans bästa vän Jessie och hon är sliten mellan att låta honom få slutföra sin dröm och att berätta vad hon vet för hans föräldrar. Vartannat kapitel är i kursiv text och visar vad som händer hemma efter att han rymt. Det gör det väldigt tydligt vem det handlar om och undviker förvirring.

Lite här och där får vi ta del av haikudikter som Mark skriver, vilket jag tycker är en charmig och unik detalj. Han fångar sina känslor i foton och de små dikterna. Men det bästa med hela berättelsen är vänskapen mellan Mark och Beau. Det skildrar verkligen perfekt den villkorslösa kärleken som kan finnas mellan människa och hund.

Det är en väldigt känslosam bok och jag sitter flera gånger med tårar i ögonen. Den verkar tyvärr ha kommit bort bland alla böcker som ges ut, jag har nog inte läst ett enda inlägg om den. Det är verkligen synd för den förtjänar att bli uppmärksammad.

2 kommentarer:

  1. Jag ska också läsa den! Haiku, definitivt på plussidan. Tack för inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja läs den! Vill veta vad nån annan tycker också! :)

      Radera