onsdag 8 juni 2016

Operamopsen: en sällsam kärlekshistoria av Disa Åberg & Linda Bonaventura


Originaltitel: Operamopsen: en sällsam kärlekshistoria
Sidor: 256 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Ordberoende Förlag, tusen tack!
"Stambytet i bostadsrättsföreningen Kastanjen sammanför människorna på oväntade sätt då de tvingas dela kök och dusch i gemensamma utrymmen. Mopsen Malcolm blir förälskad i en operasångerska och inget blir sig likt i den tidigare så stela trappuppgången. I takt med att rören i huset byts ut genomgår även invånarna ett inre stambyte. Plötsligt skapas nya relationer som förändrar allt och läsaren lockas till både gråt och skratt.
Gullan Silfverstierna är en avdankad och alkoholiserad operasångerska som numera har sin största beundrare i mopsen Malcolm. Malcolm ägs av Britta, en lite barks pensionerad utlandskorre. Hennes hatobjekt är skandalmurveln Affe. I huset bor även Bianca, nyinflyttad från Norrland, med ett olovligt andrahandskontrakt. Ordningen upprätthålls av Gullans man, den nyss pensionerade officeren Per-Fredrik, ordförande i föreningen. Men när Per-Fredriks hemlighet avslöjas börjar kaoset sprida sig. Hela tiden ser mopsen Malcolm vad som händer och han luktar sig till kärlek och oro i huset."
 Vilken charmig pärla det här är! Den är så fin och söt. Ja söt, det är faktiskt så. Jag som läsare får följa livet i det här bostadshuset, dess invånare och personer i deras omgivning. Vissa gillar jag direkt, andra avskyr jag med full styrka.

Bäst är självklart mopsen Malcolm, som står i centrum genom boken. Vissa kapitel berättas genom hans ögon, andra hoppar mellan olika personer,  men han har ändå en viktig del i allt. Det är han som gör så att folk kommer överens, så att de öppnar upp sig och får deras liv att ta spännande vändningar.
Jag ska erkänna att jag blev lite nervös när jag insåg att jag skulle få läsa delvis ur hans synvinkel. Jag är fortfarande traumatiserad av Tystnaden i bruset. Men här gick det jättebra! Jag älskar den lilla mopsen, han är en underbar karaktär. Inte riktigt som vanliga hundar på grund av en huvudskada han fick när han var med om en olycka som liten. Han tänker och förstår mer, vilket är en del av charmen med berättelsen.

Och trots den lite ovanliga vinkeln så tar den samtidigt upp ämnen många kan känna igen sig i; ensamhet, strävan efter att hitta sin plats i livet, önskan om kärlek och bördan av att gå runt och låtsas vara någon man egentligen inte är. Den innehåller det mesta!

En feelgoodberättelse i ett lite annorlunda utförande som jag verkligen tycker borde hitta hem till din bokhylla!

4 kommentarer: