tisdag 14 juni 2016

Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong


Originaltitel: L'atelier des miracles
Sidor: 260 (Danskt band)
"Mariette är historie- och geografilärare och gift med en narcissistisk politiker. En dag gör hon något oerhört - hon skickar en elev nerför trappan med en rungande örfil. 
Millie lever ett ensamt liv där vikariaten som sekreterare avlöser varandra. En kväll står hennes hus plötsligt i ljusan låga.
Monsieur Mike har deserterat från militären och bor sedan dess på gatan. Överfallet kommer som en blixt från klar himmel.
Precis när Mariette, Millie och Monsieur Mike tror att allt är förlorat dyker Jean upp. Han sägs uträtta underverk med dem han välkomnar till sin Mirakelverkstad, att han lyckas lappa ihop trasiga själar. Men kan man verkligen återskapa sig själv utan att göra upp med sina demoner? Den mystiske Jean verkar leka en lek som blir allt farligare, och de boende på Mirakelverkstaden börjar ana att allt inte är som det verkar."
Tardisvalet är utläst! Det gick snabbt. Det fick bli min bok som alltid är med i handväskan och läses på luncher och andra tillfällen då jag måste vänta. Eftersom den var otroligt lätt att komma in i och enkel att läsa så tog det inte alls lång tid innan den var slut.

Den var inte riktigt vad jag hade förväntat mig, både på ett bra och på ett negativt sätt. Slutet blev lite för mycket "nu-ska-vi-alla-vara-överens". Hade de sista tre sidorna bara magiskt försvunnit hade jag varit ganska nöjd faktiskt. Kanske är det bara jag som är bitter och inte tycker att man ska förlåta saker så lätt, vem vet.

Men det som förvånade mig positivt var annars det faktum att den fram till de där tre sista sidorna var mörkare än jag hade trott. Det låter som en så uppiggande och lättsam bok, folk får hjälp på Mirakelverkstaden, de hittar sig själv och blir hela igen, woho! Men det var så mycket mer än bara det. Det fanns svärta, sorg och dolda agendor.

Så både plus och minus i slutändan, men absolut mest positivt. Det var ett bra fynd på rean!

10 kommentarer:

  1. Den här läste jag för ett bra tag sedan och tyckte att den var ganska okej. Köpte den mest för omslagets skull. Älskar allt som har med klockor att göra. Kanske har att göra att jag är urmakardotter :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja omslaget är otroligt fint! :) Älskar färgerna i det :)

      Radera
  2. Jag gillar omslaget! Men har varit rätt ointresserad av boken eftersom jag uppfattade den som just glättig - därför var det kul att läsa din recension. Verkar finnas en hel del mer, under ytan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är lite mer än vad den verkar vara :)

      Radera
  3. Jag köpte den också på rean men har inte hunnit läsa den ännu. Roligt att läsa din recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du tycker om den när du kommer till den! :)

      Radera
  4. Nu blir jag ytterligare nyfiken på den här. Jag har också fått intrycket att det skulle vara en glättig, lite hurtfrisk bok, vilket kanske beror på pastellfärgerna. Men att den är lite mörkare får den att låta ännu mer lockande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja omslaget kan lura lite. Men den är absolut läsvärd :)

      Radera
  5. Har varit nyfiken på denna och fullkomligt älskar omslaget :) Synd med de tre sista sidorna. Men kul att resten var bra :)

    SvaraRadera