tisdag 7 juni 2016

Hon som ser av Eva Wiklund


Originaltitel: Hon som ser
Sidor: 357 (Pocket)
"Ett kallt sovrum och en skräckslagen fyraåring. Det var så det började. Varför byns original så ofta sa att hon "hade gåvan" skulle hon förstå först långt senare. Då hade hon gett upp karriären som diakon och bestämt sig för att gå sin egen väg.
Det här är en ovanligt öppenhjärtig bok om hur krångligt, dråpligt och annorlunda livet kan bli för den som har mediala förmågor. Det är också en feelgoodberättelse om en överraskande vanlig, rolig och jordnära sierska och småbarnsmamma. Anna-Lena Wikström bjuder både på sig själv och på många tips för den som vill lära sig följa sin intuition."
 Det här är en bok jag fick i julklapp eller födelsedagspresent av min pappa och min styvmamma. De vet båda två att jag är intresserad av lite övernaturligt och så vidare. Jag älskar till exempel Ghost Adventures, en serie där tre killar åker runt och blir inlåsta i hemsökta byggnader. Helst av allt kollar jag det mitt i natten, i en nersläckt lägenhet. Ja jag vet att jag är udda, jag har hört det många gånger när det gäller det här haha.

Men i alla fall, Hon som ser är inte alls läskig på det sättet. Det är en varm och öppen berättelse om ett liv som inte är som alla andras på vissa plan, men på andra sätt precis lika vanligt som ditt och mitt. Anna-Lena går igenom ensamhet, utbrändhet och sökandet efter kärlek precis som vem som helst. Det är bara det att hon dessutom har en förmåga att hitta borttappad saker och att se andar. Sedan om man väljer att tro på det eller inte är upp till var och en. Jag för min del har inte alls svårt att tro att det finns vissa som ser mer än andra gör. Det har aldrig varit något konstigt i min familj.

Så för mig, som tror på sånt här, är det nog en extra intressant bok att läsa. Men även om man inte gör det så tror jag att man kan finna mycket i den bra. Det är som sagt mer en livsberättelse än en berättelse om bara spöken.

Hur är det själv? Vad är era åsikter om det övernaturliga? Jag tycker alltid det är så intressant att höra andras tankar om det.

4 kommentarer:

  1. Jag har varit med om en del oförklarligt, men vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro. Omöjligt är det säkert inte i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog på en del men det är svårt att ringa in exakt vad. Det är spännande men väldigt outforskat ;)
    Boken ser fin ut, låter intressant med det perspektivet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är lite samma här, jag tror på vissa saker men inte allt som räknas in i det övernaturliga :)

      Radera