torsdag 23 juni 2016

Disclaimer av Renée Knight


Originaltitel: Disclaimer
Sidor: 302 (Danskt band)
"Tänk dig att en bok mystiskt dyker upp på ditt nattduksbord. Tänk dig att du börjar läsa och inser att boken handlar om dig och din mörkaste hemlighet. Tänk dig att boken också berättar om den fruktansvärda hämnd som bokens författare har planerat för dig...
En dag ligger en bok på Catherines nattduksbord. När hon börjar läsa inser hon med fasa att boken handlar om henne, och om en hemlighet hon dolt i 20 år. Bara en annan person visste om vad som hände den där sommardagen, men den personen är död sedan länge. Bokens författare har dessutom byggt vidare på historien och det mardrömslika slutet gör Catherine panikslagen. Samtidigt som Catherine inser att hennes enda hopp är att konfrontera sitt förflutna börjar hennes värld att falla samman."
Det tog mig ungefär 4 timmar att läsa ut den här boken. Det säger väl det mesta? Jäklar så spännande det var!

Kapitlen hoppar mellan Catherine och personen som skrivit den mystiska boken. Sakta men säkert pusslas historien ihop samtidigt som Catherines värld går sönder när hennes hemlighet avslöjas. Det är en så sjukt läskig tanke, att någon skriver om dig, ditt liv, något som hänt tidigare och hur de planerar att hämnas på dig för det. Jag satt på nålar under läsningen och tog bara korta pauser för mat och sånt som är lite nödvändigt. Det var underbart att bli så uppslukad av en berättelse!

Det här är en sådan bok som jag inte vill säga för mycket om. För det vore lätt att säga för mycket. Så läs den bara. Den var otroligt bra.

Och hur skulle du göra? Skulle du läsa ut en bok som helt plötsligt dök upp i ditt hem och handlade om dig själv?

6 kommentarer:

  1. Vilken spännande handling!
    Men jag som hela tiden trott att den är på engelska - inte översatt?! Nu när jag ser ditt citat så inser jag att den svenska översättningen fått behålla den engelska titeln. Det hade inte jag fattat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en spännande grund! :) Jo då den finns till och med i pocket på svenska nu :)

      Radera
  2. Den här har jag varit nyfiken på ända sedan den dök upp första gången. Nu blev jag ännu mer sugen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är värd att slänga ett extra öga på ;)

      Radera
  3. Kul att du gillade den. Själv så passade den inte mig tyvärr :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd! Men man kan ju inte gilla allt :)

      Radera