måndag 27 juni 2016

Den som gapar efter mycket av Kristofer von Beetzen


Originaltitel: Den som gapar efter mycket
Sidor: 302 (Inbunden)
Recensiosnexemplar: Från Lava Förlag, tack! 
"William Berner var en fånge långt innan han hamnade i fängelse. Den krävande karriärklättringen som hans far stakat ut, hustruns drömmar om det extravaganta livet och hans rädsla för att gå sin egen väg styr honom långt från sina drömmar. Att han också är fånge i sin chefs personliga förmögenhetsbygge som ofrivillig målvakt i insideraffärer gör att snaran sakta dras åt. 
När han hamnar på Täbyanstalten har han förlorat allt. Det enda han har kvar är drivkraften att bevisa sin oskuld, insikten att girighet förblindar och massor av tid att tänka. När man inte har något att förlora är oddsen att lycka oändligt bra, är Williams filosofi när han börjar skissa på det perfekta brottet för att sätta den stora hämnden i verket." 
Jag var rädd att den här boken inte alls skulle passa mig och tyvärr hade jag rätt. Det är så mycket i höga klasser i Stockholm, det är lyxvåningar som ska köpas, det fina livet som ska levas och jag kan inte hitta en koppling med någon av karaktärerna. Det är en spänningsroman om finansbranschen och det går helt förbi mig.

Det som fick mig att bli lite engagerad ibland var huvudpersonen William. Jag känner ingen sympati för honom men det är när han ljuger för sin flickvän om hur mycket pengar de har som jag i alla fall blir förbannad när jag läser. Sen blir han sur när han hamnar i fängelse (förvisso oskyldig för det brott han anklagas för) och allt om de lögnerna komma fram och hon inte visar sig mer förstående!

Med det sagt kan jag se att den är välskriven, är man intresserad av det här kan man säkert uppskatta den. Jag känner när jag läser att författaren har koll på det han skriver om, det är jag som inte är i målgruppen bara och därför inte kan uppskatta berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar