onsdag 1 juni 2016

Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George


Originaltitel: Das Lavendelzimmer
Sidor: 317 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Bazar Förlag, tusen tack! 
"Monsieur Perdu kan ordinera den perfekta boken för ett brustet hjärta. Men kan han kurera sitt eget? 
Monsieur Perdu kallar sig för litterär apotekare. Från sin flytande pråm till bokhandel belägen på floden Seine ordinerar han romaner för alla livets motgångar. Genom att använda sin intuition finner han exakt den bok läsaren behöver, och reparerar på detta sätt både brustna själar och hjärtan. Den enda han inte verkar kunna kurera genom litteraturen är sig själv; han lider fortfarande kval efter att hans livs stora kärlek försvann. Bakom sig lämnade hon endast ett brev, som han aldrig öppnade.
Efter att Perdu slutligen förmår sig att läsa brevet lättar han ankar och ger sig av på en resa till södra Frankrike i hopp om att komma över sin förlust. Med sig har han en storsäljande och geniförklarad ung författare med skrivkramp samt en kärlekskrank italiensk kock, och längs Frankrikes floder reser Perdu, delar ut sin visdom och sina böcker, och visar hur den litterära världen kan ta den mänskliga själen på en resa för att hela sig själv."
Här har ni den perfekta mysboken för i sommar! Känner ni ibland att vissa böcker passar för vissa årstider? Lucy Dillon till exempel, hennes böcker får mig att tänka på vintern. Men den här, den är sommar rakt igenom.

Den lilla bokhandeln i Paris, en bok om en man och hans böcker. Hur kan man annat än älska det? Det är varmt men inte för fluffigt, sorgset men inte för svart. Det finns hopp och en ljusning i Perdus värld som varit så kantad av ensamheten efter att hans kärlek gav sig av.

Han tar sig igenom livet utan att känna, utan att låta folk komma nära på riktigt. Han hjälper dem med sina problem och ger dem böcker att läsa till tröst, men själv stänger han in sina känslor och minnen av rädsla för hur ont de kommer att göra om han tar fram dem. Jag vet att i alla fall jag kan känna igen det, ibland är det verkligen lättare att trycka på en pausknapp och bara låta bli att ta itu med det jobbiga. Men det fungerar ju inte i längden, och till slut, efter att ha fått ett ganska smärtsamt uppvaknande, inser Perdu det också och ger sig iväg med sin båt och sitt underliga resesällskap. Han letar avslut och en ny början.

Jag älskar karaktärerna, de är så lätta att tycka om. Underbara, varma och mänskliga. De vill så gärna hitta en mening med livet och få ta del av lyckan. Och det var väldigt trevligt att få följa med på deras resa. Jag vill också vara på den där pråmen, få veta vilken bok som han hade rekommenderat till mig. Det hade varit intressant!

Letar ni en lättsmält och fin bok att läsa i sommarvärmen så behöver ni inte leta längre. Den här är perfekt.

12 kommentarer:

  1. Jag känner som du - det här den boken som en måste läsa i sommar :) Verkligen perfekt sommarläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den passar verkligen bra en solig dag .)

      Radera
  2. Ja ja ja, jag ska se vad jag kan göra :)

    SvaraRadera
  3. Låter som en perfekt sommarbok! :)

    SvaraRadera
  4. Nyfiken på den (vilka böcker är jag inte nyfiken på, btw?) ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja man känner att man säger/tänker det ganska ofta ;)

      Radera