tisdag 21 juni 2016

Brave Enough av Cheryl Strayed


Originaltitel: Brave Enough
Sidor: 132 (Inbunden)
"Across the world, millions of people have found life and depth in the words of Cheryl Strayed. Whether it has been in her bestselling memoir Wild or in her collection of advice on love and life, Tiny Beautiful Things, she has been a companion to those who feel alone, a balm to those who hurt, a co-conspirator to those who laugh, and a steel-toecapped boot to those who need tough love. In this courageous and glittering collection of quotes and thoughts, Cheryl Strayed shows that no matter how much life might get you down, words can have the power to pick you back up."
Den här söta lilla boken är helt enkelt en bok fylld med citat av Cheryl Strayed. Eftersom jag älskade henne självbiografi Vild så blev jag jätteglad när jag hittade den.

Tanken med boken är att ord kan få en att må bättre, när man hittar citat att känna igen sig i, hämta styrka ur och få känna att man inte är ensam. Och som det är den verkligen bra. Jag skulle kunna tänka mig att den är perfekt som en liten presentbok.

Jag har till och med vikt hundöron i den, ja hör och häpna, för det fanns några citat jag vill kunna hitta tillbaka till snabbt. Två av favoriterna blev:
"There are stories hidden in the language we use, whether we're conscious of them or not. They tell the truth of our hearts and minds."
 "What if I forgave myself? What if I forgave myself even though I'd done some things I shouldn't have? What if I was sorry, but if I could go back in time I wouldn't do anything different from what I'd done? What if yes was the right answer instead of no? What if all those things I shouldn't have done were what got me here?"
Speciellt det sista, som är från just Vild, träffade väldigt rätt. Jag borde bli bättre på att förlåta mig själv för en hel del saker.
Så ja, det är en fin liten pärla! Perfekt om man letar en bok att ge bort i present men inte vet riktigt vad man ska hitta på.

6 kommentarer:

  1. Jag har helt missat Cheryl. Men gillar citaten starkt så borde läsa nått av henne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Jag älskade ju Vild :). Kommer nog aldrig sluta tjata om den :P

      Radera
  2. Jag älskar boken Vild och vill hemsk gärna läsa denna också men finns den på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den bra! :) Jag tror den här bara finns på engelska tyvärr.

      Radera
  3. Det ser ut att vara en fin liten bok. Jag är nyfiken på hennes Vild, men problemet är som det brukar att jag har sett filmen haha... men det kanske kan vara kul att läsa den ändå :)

    SvaraRadera