måndag 25 april 2016

Hela härligheten av Margaret Mazzantini


Originaltitel: Splendore
Sidor: 350 (Flexband)
Recensionsexemplar: Från Contempo, tack så mycket!
"Två pojkar växer upp i samma hus i centrala Rom. Guido or högst upp i högborgerlig miljö och Costantino bor i portvaktsbostaden på gatuplan med robusta arbetarklassföräldrar. Pojkarna utvecklar en kärleksfull vänskap som under tonåren leder till sexuell attraktion. Allt blir plötsligt väldigt komplicerat. De drar sig undan från varandra och lever under många år konventionella familjeliv i olika länder.
Men så träffas Guido och Costantino åter som vuxna och upptäcker att åtrån och kärleken från tonåren finns kvar och deras relation blommar upp på nytt, än starkare. Komplikationerna blir stor när de försöker leva ut kärleken och samtidigt bevara sina respektive familjeliv med fruar och barn. Insatserna ökar efterhand och till slut tvingas de göra svåra val som en oförstående omgivning inte är beredd att acceptera, vilket leder till en traumatisk katastrof."
Wow. Vad ska jag säga om Hela härligheten...
Den kommer riva ut ditt hjärta och stampa på det, för att sedan försöka blåsa bort det onda och sen göra om allt några gånger. Så mycket kärlek och sorg i en otrolig blandning. Jag älskar den här boken. När jag skriver det här har jag precis stängt igen den efter att sista ordet är läst. Och jag sitter och stirrar lite på den för att försöka förstå vad den precis gjort med mig.

Det var en omtumlande upplevelse, så annorlunda från vad jag hade väntat mig. En positiv överraskning på många sätt. Språket är underbart, jag älskar hur Mazzantini får så mycket sagt med ibland väldigt sparsamt och kort språk. Karaktärerna är så levande att det känns som jag stått vid sidan av dem under hela deras liv och sett på. På första parkett fått uppleva hur de åldras, hittar sina vägar i livet och nästan lika snabbt går vilse igen.

Ibland ramlar man över berättelser som man vet kommer stanna kvar länge, Hela härligheten är precis en sådan berättelse. Jag kan bara säga att det var en otrolig läsning. Har du inte plockat upp den än så gör det!

10 kommentarer:

  1. Den är helt underbar! Det var inte helt lätt efter att ha läst den, hitta nästa bok att sätta igång med eftersom man var så inne i den fortfarande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med! Den sitter fast trots att man läst färdigt.

      Radera
  2. Jag har sett titeln ( underbar titel ) och nu läggs den till att läsa listan. Låter precis som något för mig. :-)

    SvaraRadera
  3. Den här skall jag försöka läsa väldigt snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att tycka om den! :)

      Radera
  4. Härligt Vargnatt, vi blir så glada av att höra hur du gillade Mazzantini. Vi kommer med mer av henne! Och ´mycket annan härlig läsning också - kolla www.contempo.se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var otroligt bra! Tack för chansen att läsa den :). Ser fram emot att se vad mer som kommer av henne på svenska :)

      Radera
  5. Åh måste läsa denna! Är alltid på jakt efter bra hbtq-temade böcker. :) Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den lika mycket som jag gjorde! :)

      Radera