måndag 28 december 2015

A Christmas Carol av Charles Dickens

Originaltitel: A Christmas Carol
Sidor: 63
"I have always thought of Christmas time as a good time; a kind, forgiving, charitable, pleasant time; the only time I know of, in the long calendar of the year, when men and women seem by one consent to open their shutup hearts freely." So wrote Charles Dickens in A Christmas Carol, his tale of miserable miser Ebenezer Scrooge and his transformation into a kind and caring benefactor after visits on one Christmas Eve from the Ghosts of Christmas Past, Present, and Yet to Come."
 Den här fina utgåvan med julklassiker skrivna av Charles Dickens köpte jag på årets bokrea och jag har sett fram emot att få läsa just A Christmas Carol. Det är en idé jag haft flera år, att läsa den till jul. Jag har nämligen aldrig läst den tidigare, bara hört talas om den och självklart sett olika filmatiseringar av den.
Men nu är det äntligen gjort!

Jag började på julafton, efter att jag hade varit hos min syster och ätit och sett Kalle Ankas jul. Och på juldagen läste jag klart den. Det är alltså själva berättelsen som är 63 sidor, boken med alla julklassiker är mycket tjockare men jag sparar resten av dem till andra år.
Jag var övertygad om att jag skulle gilla berättelsen i sitt original, eftersom jag gillat de filmversioner jag sett. Och det gjorde jag verkligen. Ska jag vara helt ärlig är det här nog det första jag läser av Dickens, förutom någon kort text här och där i skolan nån gång. Men nu kan jag säga att jag verkligen tycker att hans språk är otroligt bra. Det blir levande trots att det ibland är lite gammaldags (av förklarliga skäl), men det är aldrig något som stör. Tvärtom gör det bara så allt känns mer äkta.

Det är lätt att se varför det blivit en så kär julklassiker. Jag ser fram emot att få läsa om den, kanske redan nästa jul, eller så tar jag en annan av berättelserna i boken då. Men det har varit väl värt väntan att få ha den här mysiga julläsningen.

8 kommentarer:

  1. Jag har tänkt att se denna film nu i dagarna. Såg att den ingick i filmboxen med ett helt gäng filmer som bygger på Dickens berättelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra berättelse :)

      Radera
  2. Älskar den här berättelsen :) så himla fin.

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen en mysig berättelse :) Det var så länge sedan jag läste den att jag försökte lyssna på Neil Gaimans uppläsning av den, men jag och ljudböcker kommer inte så bra överens så jag lyssnade aldrig färdigt. Synd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter annars som en mysig bok att lyssna på, kanske måste testa nån gång :)

      Radera
  4. Det var ett fint bokomslag :) jag behöver också lite mer Charles Dickens i mitt liv tror jag. Kommer inte ihåg om jag har läst något av honom innan, haha. Tack så mycket för julkortet och bokmärket btw! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara läst den här, kan inte komma på att jag läst något tidigare :). Varsegod :D

      Radera