måndag 5 oktober 2015

Det är dags att inte freaka ut av Stephanie Tromly


Originaltitel: Trouble is a Friend of Mine
Sidor: 335 (Flexband)
Recensionsexemplar: Från Opal Förlag, tusen tack! 
"Såklart gillade jag inte Digby i början. Det är det ingen som gör. Han är oförskämd, han ger sig aldrig förrän han fått som han vill och han behandlar en som en bok som han redan har läst och vet slutet på fast man inte själv vet det. I början tänkte jag att jag hängde med honom för att allting var så tråkigt. Sedan trodde jag att det var för att han alltid verkade så ensam och hjälplös.
Men nu står jag här utanför ett hus där det finns en bomb som är kraftig nog att lägga hela vårt kvarter i ruiner och försöker komma på bästa sättet att mig in igen, och jag inser att det i själva verket var jag som var hjälplös."
Den här boken riktar sig mot unga vuxna, men jag var tvungen att be om ett recensionsexemplar av den eftersom handlingen lät så intressant. Nu i efterhand är jag glad att jag gjorde det trots att jag inte är i rätt åldersgrupp.

Letar du en realistisk ungdomsbok? Då ska du inte plocka upp den här. Det finns förvisso inga vampyrer och ingen magi, men det här är ändå inget som skulle hända i verkligheten.

Letar du däremot en rolig, snabbläst och lätt ungdomsbok som inte tar sig själv på för stort allvar? Då kan jag rekommendera att du ger den här en chans. Jag gillar den verkligen! Jag satt och småfnissade ganska ofta under mig läsning och sidorna bara flög fram när jag faktiskt hade tid att sitta ner och ge den min uppmärksamhet.

Boken berättas ur Zoes synvinkel men jag tycker nog det är Digby som är huvudpersonen på ett sätt. Det är han som drar in dem i trubbel, som har mysterier att lösa, som alltid har svar på tal och ett öga för detaljer som för tankarna till Benedict Cumberbatch version av Sherlock. Zoe lär känna honom när hon och hennes mamma flyttar till en ny stad efter föräldrarnas skilsmässa. På en gång dras hon in i Digbys underliga värld. Som sagt, jag skulle inte kalla det en realistisk bok för det finns så mycket man kan påpeka om hur galet det är och att personer inte skulle agera så i verkligheten.

Men det struntar jag faktiskt i, det är en otroligt underhållande bok. Rolig och lättsmält, precis vad jag behöver ibland.

2 kommentarer:

  1. Åhhh, har läst om den här tidigare och fick ett sånt himla sug efter att få läsa den nu!! Innerligt så hoppas jag lite att de ska bli kära eller nått, om jag nu ska läsa boken, haha. Verkar som du säger en så lättläst och enkel och skön bok att läsa .. Måste nästan fråga om rec-ex på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska ge den en chans! :)

      Radera