torsdag 8 januari 2015

Blodröd måne av Benjamin Percy


Originaltitel: Red Moon
Sidor: 586 (Inbunden)
"De finns mitt ibland oss. De är våra grannar, våra mödrar, våra älskade. De byter skepnad.
Patrick stiger på ett flygplan som en helt vanlig tonårspojke. När han lämnar det några timmar senare är han den enda överlevande efter ett fasansfullt blodbad.
Regeringsstyrkor sparkar in ytterdörren hos 17-åriga Claire och mördar hennes föräldrar. Claire tvingas fly till den enda släkting hon har, en faster hon aldrig har träffat.
Chase Williams tänker ställa upp i USA:s presidentval. Han har svurit på att skydda landets befolkning mot det hot som finns mitt ibland dem. Men vem är han egentligen?
Hittills har samhället kunnat kontrollera de smittade lykanerna, vanliga människor som kan förvandla sig till fasansfulla och blodtörstiga varulvar - med lagar, mediciner och våld. Men efter flygplansmassakern blir hela samhället oigenkännligt och kampen för mänskligheten tar sin början."
Det enda jag hade hört om den här boken innan jag började läsa den var lite från en kollega på praktiken. Men annars har jag inte läst några recensioner eller något om den, så jag började läsa utan att riktigt veta vad som väntade.

Och jag måste säga att jag gillar det. Det är lite jobbig med den kärlek som slår ner som en blixt mellan Patrick och Claire, ni vet, de får syn på varann och pang! Men, det tar inte över berättelsen för mycket enligt mig. De befinner sig ofta på helt olika platser och det blir ingen jobbig kärlekstriangel eller något sådant.

Fokuset håller sig istället bra nog på de terroristattacker som utförs av en grupp lykaner och konsekvenserna av det, både för människorna och för de lykaner som inte har gjort något fel. Det här är ganska smidigt omskrivet faktiskt, man kan lätt koppla det till verkligheten och det får en att tänka samtidigt som man läser. På baksidan står det också att det är en berättelse som skildrar hur vi ser på dem som är olika och hur vi lätt gör det som vi ser som främmande till något farligt, för att vi inte förstår det. Det är lite extra läskigt att läsa när det är så aktuellt nu i vårt samhälle, när främlingsfientligheten tyvärr är så stor och tydlig.

Så även om det är en bok om varulvar tar den upp en del verkliga ämnen. Och den gör det på ett spännande och intressant sätt så att man fortsätter läsa.
Den blev en positiv överraskning, från att ha varit en bok jag inte haft någon direkt aning om till att jag verkligen gillar den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar